قاسمی: شکست کنفرانس ورشو در بیانیه پایانی آن مشخص شد

© AFP 2023 / Atta Kenareقاسمی: شکست کنفرانس ورشو در بیانیه پایانی آن مشخص شد
قاسمی: شکست کنفرانس ورشو در بیانیه پایانی آن مشخص شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهرام قلسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به بیانیه پایانی این کنفرانس واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بهرام قلسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: به رغم تلاش های گسترده واشنگتن برای برگزاری یک نشست فراگیر و ایجاد یک ائتلاف جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، شکست و ناکامی کنفرانس ورشو در بیانیه پایانی این کنفرانس مشخص شد.

وی افزود: تعداد و سطح پایین شرکت کنندگان که آنان نیز از همراهی با هر گونه تصمیم ضد ایرانی امتناع کردند، در فرجام این نشست از پیش شکست خورده، بیانیه پایانی آن را به سندی بی خاصیت تبدیل کرد؛ متن و نوشته ای که تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصمیم بود. کنفرانسی تحت عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه چگونه می تواند موفق باشد در حالی که بازیگران اصلی منطقه همچون ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین در آن حضور ندارند و کشورهای مهمی چون چین و روسیه، و بسیاری از کشورهای مهم اروپایی و غیراروپایی در آن حضور نداشته و یا صرفا در سطح بسیار پائین و کمرنگی در آن شرکت کردند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار داشت: رفتار و کردار عصبی و متشنج وزیر خارجه و معاون رییس جمهور آمریکا در سخنرانی ها و مصاحبه ها که علنا از اروپا گله و شکایت کرده و از سر ضعف اصرار به خروج آنها از برجام کردند، بهترین گواه و نشانه ناکامی و ناتوانی آنان در تحقق اهداف مورد نظرشان از اجلاس ورشو است.

وی به رفتارهای متناقض آمریکا اشاره کرده و گفت: آمریکا از یک سو بانی کنفرانس صلح و امنیت در خاورمیانه می شود، اما از سوی دیگر با خروج یکجانبه و خلاف تمام موازین بین المللی از برجام، و با سیاست های ریاکارانه خود تنش و درگیری و حمایت از تروریسم و نزاع و خصومت در میان ملت های منطقه را افزایش داده و ناامنی، بی ثباتی، فقر، جنگ و افراط گرایی را گسترش می دهد.

کنفرانس ورشو، در ورشو، لهستان برگزار شد. این اجلاس به درخواست وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا طی اطلاعیه‌ای در تاریخ 11 ژانویه 2019 اعلام شد. مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز هدف از این اجلاس را برقراری صلح، آزادی و امنیت در خاورمیانه اعلام کرد. به دلیل روابط خوب دولت کنونی لهستان با آمریکا، ورشو برای این اجلاس انتخاب شده‌است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری از شرکت بیش از 60 کشور در نشست دو روزه ورشو خبر داد. برخی کشورها اعلام کرده‌اند در این اجلاس شرکت نمی‌کنند. فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به گفته مقامات این اتحادیه در این اجلاس با اهداف ضد ایرانی حضور نخواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала