ترکیه خواستار بستن اردوگاه‌های بازپروری مسلمانان اویغور در چین شد

CC0 / Pixabay / ترکیه خواستار بستن اردوگاه‌های بازپروری مسلمانان اویغور در چین شد
ترکیه خواستار بستن اردوگاه‌های بازپروری مسلمانان اویغور در چین شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه خواستار احترام به حقوق اساسی قوم اویغورها در چین شد.

به گزارش اسپوتنیک، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اظهار داشت که ترکیه از چین درخواست احترام به حقوق قوم اویغور و بستن اردوگاه های اجباری آنها را دارد.

بردگی مسلمانان در چین - اسپوتنیک ایران
بردگی مسلمانان در چین

دیگر بر کسانی پنهان نیست که بیش از یک میلیون ترک اویغور با دستگیری‌های خودسرانه و همچنین شکنجه و شستشوی مغزی در کمپ‌ها و زندان‌های چین مواجه هستند. اویغور‌های محبوس در این اردوگاه‌ها تحت فشار هستند. اویغورهای ساکن در خارج از چین از جمله در ترکیه از سرنوشت اعضای خانواده خود که در این ارودگاه‌ها هستند بی‌اطلاع هستند… واقعیت این است که اردوگاه های اجباری در قرن بیست و یکم برای همه انسان ها شرم آور است. ما از مقامات چینی خواستار احترام به حقوق اساسی قوم اویغورها و بستن اردوگاه های اجباری هستیم.
نماینده وزارت امور خارجه ترکیه به مرگ عبدالرحیم هئییت، شاعر اویغور که پیشتر توسط یک دادگاه چینی به اعدام محکوم شده بود، اشاره کرده و افزود که در دو سال گذشته، فشار بر اویغورها و دیگر جوامع مسلمان در چین افزایش یافته است. به گفته وی اعلان رسمی سیاست یکسان‌سازی زبانی و دینی در اکتبر سال 2017 گام جدیدی در اجرای سیاست جدید چین برای از بین بردن ادیان و مذاهب بود.
آکسوی همچنین افزود: موضع اویغورها در جریان مذاکرات با چین به طور مداوم توسط ترکیه مطرح شده است. جامعه بین المللی و دبیر کل سازمان ملل باید اقدامات موثری را برای جلوگیری از یک فاجعه بشری انجام دهند.
در پایان ماه اوت 2018 کارشناسان کمیته سازمان ملل متحد در زمینه رفع تبعیض نژادی در گزارشی اعلام کردند که تا یک میلیون اویغور ممکن است در سین‌کیانگ، منطقه خودمختار چین در اردوگاه‌های بازپروری باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала