پاسخ آمریکا به پیشنهاد روسیه درباره نابودسازی تسلیحات ممنوعه

© Fotolia / KLimAx Fotoروسیه و آمریکا
روسیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگی آمریکا در ناتو اعلام کرد تسلیحات ایالات متحده پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و کوتاه برد (INF) را نقض نمی کند.
به گزارش اسپوتنیک، نمایندگی آمریکا در ناتو در بیانیه خود در سایت این سازمان توضیح داد INF تولید، آزمایش و استفاده از تسلیحات مورد استفاده مکرر را محدود نمی سازد و از واژه موشک برای جنگ افزاری استفاده می شود که فقط یک بار از آن استفاده می شود.
علاوه براین پرتابگرهای موشک های هدایت شونده «ام کا-41» جزو سیستم های دفاع موشکی Aegis Ashore هستند که به عقیده طرف امریکایی "دارای امکانات تهاجی با استفاده از موشک های بالستیک یا کروز زمین پایه نبوده و به این دلیل INF را نقض نمی کنند. همچنین طرف آمریکایی اضافه می کد موشک هایی را که به عنوان هدف در آزمایشات شرکت می کنند، نمی توان مشمول INF نیستند.
روز 7 فوریه روسیه به ایالات متحده پیشنهاد کرد با رعایت پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و دارای برد کوتاه (INF)، پرتابگرهای موشک های زمین پایه «ام کا-41» را نابود کند. افزون بر آن به واشنگتن پیشنهاد شد پهپادهای ضربتی و موشک های مورداستفاده در آزمایشات به عنوان هدف را که از نظر خصوصیات خود شبیه موشک های بالستیکی زمین پایه با برد متوسط و کوتاه باشند، نابود کند. 
دوم ماه فوریه آمریکا شرکت خود در معاهده نابودی موشک های برد متوسط و کوتاه را متوقف کرد و قول داد اگر روسیه به رعایت مفاد آن بازنگردد، پس از 6 ماه از این پیمان خارج شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در روز 5 فوریه اعلام نمود که پاسخ روسیه به خروج آمریکا از این پیمان یکسان خواهد بود. مسکو نیز شرکت خود در این معاهده را متوقف خواهد کرد و کارهای علمی-تحقیقاتی در رابطه با ساخت انواع جدید موشک ها را آغاز خواهد کرد.
سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز اعلام داشت که در جواب به خروج آمریکا از این پیمان، روسیه تا سال های 2020-2019 گزینه زمین پایه سیستم «کالیبر» با موشک های بالدار دوربرد و سیستم زمینی با موشک های هایپرسونیک دوربرد را طراحی خواهد کرد.
پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.
در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را. این سند نامحدود است. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала