ضایعات نیروگاهی به کمک کشاورزان می آیند

© Sputnik / Vitaliy Timkivزمین کشاورزی
زمین کشاورزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کلسیم سولفات کاربردهای زیادی در کشاورزی دارد که یکی از فرایندهای شیمیایی در نیروگاه هاست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس دیلی»، خاک حاوی سنگ گچ، آب را بهتر جذب می کند، هوا در آن بهتر نفوذ می کند. همچنین خاک مقادیر بیشتری از فسفر را در خود نگه می دارد و در نتیجه هنگام خروج آب از مزارع و ورود آن به آبراه ها مقادیر بیشتری از جلبک ها رشد می کنند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با انجام تحقیقاتی دریافتند که سنگ گچ حاصل از عملیات نیروگاههای سوخت فسیلی موجب بهبود رشد محصولات کشاورزی می شود.

ایران در سوریه نیروگاه برق می سازد - اسپوتنیک ایران
ایران در سوریه نیروگاه برق می سازد

معمولا برای کاهش آلودگی هوا، گوگرد موجود در دود حاصل از نیروگاه های سوخت فسیلی با استفاده از یک فرآیند شیمیایی جدا می شود و یکی از محصولات جانبی این فرآیند، سنگ گچ یا کلسیم سولفات است.

به عقیده محققان این نوع سنگ گچ حاصل از نیروگاه های سوخت فسیلی، غنی از کلسیم و گوگرد است که موجب بهبود رشد گیاهان می شوند. دانه های تشکیل دهنده این نوع سنگ گچ کوچک و هم اندازه هستند و هنگامی که به خاک اضافه می شود، به طور خاص واکنش پذیر می شوند و حتی پس از یک تا دو سال گوگرد موردنیاز گیاهانی مانند ذرت، دانه سویا، کانولا و یونجه را تامین می کند.

علاوه بر این، سنگ گچ به آرامی موجب کاهش pH و میزان اسیدیته خاک می شود و در نتیجه مانع جذب آلومینیوم موجود در خاک توسط گیاهان می شود. وجود آلومینیوم در خاک موجب توقف رشد گیاهان وحتی مرگ آنها می شود. این نوع سنگ گچ با جلوگیری از جذب آلومینیوم توسط گیاهان امکان رشد محصولات کشاورزی را در خاک های اسیدی و غیرقابل کشت فراهم می کند.

محققان دریافتند از آنجا که سنگ گچ نیمه محلول است، کلسیم موجود در آن به اعماق خاک نفوذ می کند. این امر موجب رشد بیشتر ریشه گیاهان در خاک و در نتیجه جذب بیشتر آب و مواد مغذی می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала