انتقاد يك نماینده ایران از سازوکار اینستکس

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر یک نماینده ایران از سازوکاراینستکس انتقاد کرد
یک نماینده ایران از سازوکاراینستکس انتقاد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده میانه با انتقاد از سازوکار اینستکس، آنرا کمک حال تحریم های آمریکا دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، یعقوب شیویاری، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و کار مالی اینستکس فشار تحریم‌های آمریکا را سبک نمی‌کند بلکه کمک حال تحریم‌های آمریکا است نه مقابله کننده با آنها.

اینستکس تنها برای شرکت‌های اروپایی ایجاد مصونیت می‌کند - اسپوتنیک ایران
اینستکس تنها برای شرکت‌های اروپایی ایجاد مصونیت می‌کند

وی افزود: اتحادیه اروپا اعلام کرد یک مکانیسم جدید با ایران تحت عنوان اینستکس ثبت کرده است. در آغاز کار نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر به آنها پرداخته شود این مکانیسم نه تنها کمکی به سبک کردن فشار تحریم‌های آمریکا نخواهد کرد، بلکه به سرعت به مکمل تحریم‌های آمریکا تبدیل خواهد شد و همان اهداف آمریکا را از مسیر دیگری تحمیل خواهد کرد. با توجه به اصرار اروپایی‌ها بر کامل شدن برنامه‌های FATF در ایران در خصوص پیش شرط عملیاتی شدن این مکانیسم نگرانی‌هایی وجود دارد.

شیویاری در ادامه، بیان کرد: اروپاییان به تازگی این ساز و کار را ثبت کرده‌اند و شواهد نشان می‌دهد که آغاز به کار عملی را مشروط به تصویب نهایی CFT و پالرمو می‌دانند. با این حال این ساز و کار اینستکس نه تنها سبک کننده فشارهای تحریم‌ها نخواهد بود، بلکه به ابزار فشاری جدیدی برای ایران به منظور اخذ امتیازات بیشتر بدل می‌شود. احتمالاً این ساز و کار فقط با آن دسته از مؤسسات در ایران کار می‌کند که استانداردها را در خصوص تأمین مالی تروریسم و پولشویی مدنظر اروپا به طور کامل اجرا کنند و به این معنی است که این مکانیسم جدید خود به چشمه‌ای جدید برای تزریق پر فشار خودتحریمی و قطع همکاری بخش خصوصی با نهادهای مردم در ایران تبدیل می‌شود. اساساً آمریکا هر گونه دور زدن تحریم‌های آمریکا را از ایران سلب کرده است و به شناسایی هویت مشتریان ایران از سوی آمریکا که در این مکانیسم وجود دارد می‌پردازد. این موضوع برای آمریکا خبری خوش‌تر است که ایران به دست خود اطلاعات مالی مربوط به شرکای خارجی را در اختیار نهادی قرار می‌دهد که در هماهنگی تنگاتنگ با خزانه داری آمریکا است. اینستکس کمک حال و تسهیل کننده تحریم‌های آمریکا خواهد بود نه مقابله کننده با آن.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала