نقش پررنگ عربستان در برگزاری نشست ورشو

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyنقش پررنگ عربستان در برگزاری نشست ورشو
نقش پررنگ عربستان در برگزاری نشست ورشو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان پیشنهاد مالی سنگینی را برای قبول میزبانی اجلاس ورشو به لهستان ارائه کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از افکار نیوز؛ حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: سفر معاون وزیر خارجه لهستان به تهران برای گفتگو با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران بیش از هرچیز نمایان‌گر این امر است که لهستان تمایل چندانی به برگزاری کنفرانس ضد ایرانی ورشو نداشته اما با توجه به سفر اخیر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه و تلاش شکست‌خورده غرب برای تشکیل یک جبهه عبری عربی علیه ایران، حال فاز جدیدی از جریان سازی آمریکا علیه ایران آن هم در آستانه برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کلید خورده است.

عراقچی در دیدار با نماینده لهستان: اجازه ائتلاف سازی به هیچ کشوری نمی دهیم - اسپوتنیک ایران
عراقچی در دیدار با نماینده لهستان: اجازه ائتلاف سازی به هیچ کشوری نمی دهیم
وی ادامه داد: با توجه به این‌که عربستان هزینه‌های نشست ضد ایرانی ورشو را تقبل کرده و حتی براساس گزارش‌های موجود پیشنهادات مالی کلانی را نیز به لهستان ارائه کرده، ورشو با میزبانی این نشست موافقت کرده است؛ این در حالی است که معاون وزیرخارجه لهستان در تهران اطمینان داد که این کنفرانس خروجی مهم و تاثیرگذاری نداشته و دولت این کشور تلاش دارد تا از شکل‌گیری یک ائتلاف جهانی ضد ایران جلوگیری کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به وعده های مالی کلان دولت ایالات متحده آمریکا به لهستان افزود: باتوجه به اینکه لهستان یکی از دولت های فقیر اتحادیه اروپا بوده، در تلاش است تا از یک سو جایگاه خود را در اتحادیه اروپا حفظ کند و از سویی دیگر هم تحت تاثیر کمک های مالی آمریکا و عربستان قرار گرفته است؛ از همین رو نیز گاهی تناقضات مشهودی در رفتار مقامات بلند پایه لهستان وجود دارد. اما ورشو به این سبب که نیازمند کمک مالی عربستان بوده، با شکل‌گیری این کنفرانس ضد ایرانی که تحت عنوان «کنفرانس امنیت خاورمیانه» شکل خواهد گرفت موافقت کرده است. اما به نظر می‌رسد که سطح شرکت‌ کنندگان در کنفرانس آینده ورشو بسیار پایین خواهد بود.

وی برگزاری کنفرانس ورشو را نوعی لابی گری عربستان، اسرائیل و آمریکا بر ضد ایران دانست و گفت: در حال حاضر مثلث آمریکا، اسراییل و عربستان به‌ شدت بر ضد ایران فعال شده و به این سبب که این مثلث نتوانسته یک ائتلاف عبری-عربی برضد تهران تشکیل دهد، سعی دارد تا کشورهای فقیر را از طریق پرداخت کمک مالی تشویق کند که در کنفرانس ورشو شرکت کنند.

وی در پایان گفت: اگرچه که ایالات متحده آمریکا هیچ‌گاه نتوانسته هیچ کدام از کشورهای اروپایی را به تشکیل این کنفرانس مجبور کند. از همین رو حال نیز به سمت ورشو که یک کشور فقیر در شرق اروپا بوده روی آورده و این کشور نیز تحت تاثیر وعده های مالی آمریکا و عربستان میزبانی این نشست را پذیرفته است.به همین دلیل الان اختلاف نظر بین اتحادیه اروپا بر سر شکل‌گیری این کنفرانس وجود دارد. به هر حال این کنفرانس اهمیت سیاسی و امنیتی زیادی نخواهد داشت و سطح شرکت‌کنندگان در آن بسیار پایین خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала