تکرار دوباره تاریخ برای فاز 11 پارس جنوبی در ایران

© Sputnik / Stringerتکرار دوباره تاریخ برای فاز 11 پارس جنوبی در ایران
تکرار دوباره تاریخ برای فاز 11 پارس جنوبی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خروج دو شرکت توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین برای بار دوم از پروژه فاز 11 پارس جنوبی، در واقع یادآور ضرب المثل از یک سوراخ دوبار گزیده شدن می باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه در سال 1379 برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی به توافق رسیدند و تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساندند. اما عملاً اقدام خاصی از طرف این شرکت فرانسوی صورت نگرفت و در نهایت توتال فرانسه که به‌دنبال خروج از این پروژه بود با ارائه رقمی بسیار بالا برای توسعه این فاز، ایران را در شرایطی قرار داد که نتواند پس از حدود 8 سال معطل ماندن فاز 11، این قرارداد را با شرکت فرانسوی به امضا برساند. شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد حدود 10 تا 11 میلیارد دلاری فرانسوی‌ها مخالفت کرد و به این ترتیب شرکت توتال از این پروژه کنار گذاشته شد. ایران به گزینه بعدی خود که چینی ها بودند مراجعه و در سال 1388 پروژه فاز 11 را با هزینه 4 میلیارد دلاری به شرکت CNPC واگذار کردند. بعد از گذشت چهار سال از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با این شرکت چینی، به‌دلیل اینکه چینی‌ها هیچ اقدام مؤثری برای توسعه این فاز انجام نداده بودند، طی یک توافق دوجانبه قرارداد توسعه این فاز با چینی‌ها فسخ شد.

تیرماه 96 قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به‌ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون دلار با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (شرکت ملی نفت چین) و شرکت پتروپارس به امضا رسید. توتال رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را به‌عهده داشت و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم 50.1 درصد، سهم شرکت ملی نفت چین به‌میزان 30 درصد و سهم شرکت پتروپارس 19.9 درصد تعیین شد.

در سال 1397 نیز تنها یک هفته بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ، شرکت فرانسوی توتال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که چنانچه این شرکت نتواند از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، از پروژه توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی کناره‌گیری می‌کند.

مردادماه 97 وزیر نفت از خروج شرکت فرانسوی توتال به‌صورت رسمی از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و چهارم آذرماه 97 وزیر نفت از جایگزینی رسمی شرکت ملی نفت چین چین به‌جای توتال خبر داد.

هنوز یک ماه از اعلام رسمی جایگزینی شرکت شرکت ملی نفت چین چین با توتال فرانسه در پروژه فاز 11 پارس جنوبی نگذشته که خبرگزاری رویترز از قول سه مدیر دولتی چین اعلام کرد "شرکت ملی نفت چین برای به حداقل رساندن تنش‌ها در میان مذاکرات میان پکن و واشنگتن و در واکنش به فشارهای آمریکا، سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی ایران را به حالت تعلیق درآورده است."

با خروج توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین برای دومین بار از پروژه فاز 11 پارس جنوبی، تاریخ دوباره برای این فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی تکرار شده، در واقع ایران به قول مردمان قدیم این مرز و بوم" از یک سوراخ دوبار گزیده شده است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала