رئیس مجلس ترکیه: تروریسم ماهیت جهانی یافته

© AFP 2023 / Adem Altanرئیس مجلس ترکیه: تروریسم ماهیت جهانی یافته
رئیس مجلس ترکیه: تروریسم ماهیت جهانی یافته - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای بن علی یلدیریم رئیس مجلس ترکیه در دومین کنفرانس روسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه در خصوص چالش های تروریسم و ارتباطات درون منطقه ای گفت: "تروریسم از مهمترین مشکلات منطقه و جهان است و ماهیت جهانی یافته است".

یلدیریم اظهار داشت: "فقط با همکاری همه جانبه می توانیم تاثیرات تروریسم را از بین ببریم".
وی افزود:" در سال‌های گذشته تروریسم، محلی و منطقه ای بود و امکانات تروریسم محدود بود اما پس از ۱۱ سپتامبر و اشغال افغانستان، تروریسم تغییر ماهیت داد و هویتی جهانی یافت".
رئیس مجلس ترکیه افزود: "سال گذشته در سطح جهان هزاران حمله تروریستی انجام شد. در این حملات ۲۷ هزار نفر کشته شدند. در حملات داعش ۷ هزار نفر و در حملات طالبان ۴ هزار و ۹۰۰ نفر جان باختند. این حملات تروریستی هزینه زیادی برای اقتصاد جهان داشت که بیش از سود ناخالص بسیاری از کشورها بود".
رئیس هیات ترکیه گفت: "متاسفانه تروریسم امروز به عنوان ابزاری از سوی برخی از کشورها برای اهداف امپریالیستی استفاده میشود. از طریق تروریسم جنگ، ناامنی و اشغال ایجاد می شود. از آفریقا تا خاورمیانه شاهد حملات تروریستی هستیم".
وی افزود: "برخی تلاش می کنند تا تحریمها برای کشورهایی که با تروریست ها مبارزه می کنند مشکلاتی ایجاد کنند این در حالی است که از تحریم ها انسان های بیگناه آسیب می بینند".
رئیس مجلس ترکیه اظهار داشت:"دوره استفاده از تهدیدها و تحریم ها برای تحت فشار قراردادن دولت ها پایان یافته است" و افزود: "سازمان های بین المللی به درستی عمل نکرده اند. بنده از کشورهای اروپایی بازدید کرده ام. آنها پیشرفت زیادی دارند. اگر در منطقه ما هم توسعه اقتصادی ایجاد شود، می توانیم به اهداف خود دست یابیم".
یلدیریم اظهار داشت:"برای مبارزه با تروریسم نباید از ابزارهای تروریستی استفاده کنیم" و افزود: "کشوری که هم پیمان ماست از شاخه پ. ک.ک و پ. ی.د حمایت می کند و تلاش می کند با استفاده از شاخه پ. ی.د داعش را حذف کند. اگر داعش را با این شبکه حذف کنیم، این شبکه پابرجا می ماند. این کار راه حل مناسبی برای مبارزه با تروریست ها نیست".
ایشان افزودند: "کشورهای همسایه با هم مرتبط هستند. اگر تروریسم را در کشور خودمان از بین ببریم اما در کشور دیگری وجود داشته باشد، نمی توانیم مدعی شویم مشکلات تروریسم پایان یافته است".
رئیس مجلس ترکیه گفت: "ایران، سوریه و ترکیه با تهدید تروریست روبرو هستند. دو روز پیش در چابهار حمله تروریستی رخ داد. تاسف خود را از این تریبون اعلام می کنم و تسلیت می گویم".
یلدیریم با اشاره به حضور گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان گفت: "در افغانستان و پاکستان، القاعده فعالیت می کند و تروریست کاهش نیافته است. همکاری نزدیک بین افغانستان و پاکستان در مبارزه با تروریسم ضروری است".
بگفته یلدریم: "نباید از تروریسم برای اهداف سیاسی استفاده کرد. با تروریسم نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت. هر کسی از تروریسم استفاده کند در نهایت ضرر می بیند. فقط تاجران سلاح نفع می برند".
رئیس مجلس ترکیه از خسارت های ترکیه در مقابله با تروریسم صحبت کرد و گفت: "نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار تا امروز در مبارزه با ترورسیم هزینه کردیم. نظامیان ما شهید شده اند. اگر تروریسم نبود، ملت های ما با رفاه و آرامش بیشتری زندگی می کردند".
یلدیریم همچنین از جذب اینترنتی جوانان توسط تروریست ها صحبت کرد و گفت:"عناصر جنگجوی تروریسم با وعده بهشت فعالیت می کنند و انسان های بیگناه را جذب می کنند".
وی با اشاره به کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه گفت: "شبکه اصلی این کودتا در خارج از کشور بود".
رئیس مجلس ترکیه با تاکید بر اینکه تروریست دین ندارد، گفت: "دین و اعتقاد ما اسلام است. اسلام خواستار همبستگی، محبت و الفت بین انسان ها است. در سال‌های گذشته غربی ها اسلام را مساوی تروریسم دانستند که این امر توهین به اسلام است؛ آنها دشمنان ما را دوستان خود می دانند".
وی گفت: "هرچند تعداد تروریست ها کم است اما تاثیرشان زیاد است. باید همکاری و اتحاد علیه تروریست ها افزایش یابد و از رفتارهای دوگانه علیه تروریست ها پرهیز کنیم".
آقای یلدریم گفت: "معتقدیم مبارزه با تروریسم به شکلی که موجب نابودی آن شود انجام نشده است. تروریسم به کشور ما و منطقه ضرر زده است".
رئیس جمهوری سابق ترکیه اظهار داشت: "به بهانه امنیت نباید آزادی مردم محدود شود و زندگی به کام ملت ها تلخ شود".
وی با انتقاد غیر مستقیم از ایالات متحده گفت: "بعضی از کشورهای غربی از تروریست ها که دشمنان ما هستند، حمایت می کنند".
رئیس مجلس ترکیه به مهاجرت میلیونها نفر از مردم سوریه به ترکیه اشاره کرد و گفت: "طی ۸ سال اخیر در نتیجه درگیری های سوریه، نزدیک به ۴ میلیون نفر به کشور ما مهاجرت کرده اند".
یلدریم افزود: "ایران، روسیه و ترکیه توانستند با ابتکاری که انجام دادند، مسئله سوریه را تا نقطه حل بحران پیش ببرند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала