چرا رهبران جهان نمی خواهند با ولیعهد سعودی عکس یادگاری بگیرند؟

© wikipedia / Sent via OTRSچرا رهبران جهان نمی خواهند با ولیعهد سعودی عکس یادگاری بگیرند؟
چرا رهبران جهان نمی خواهند با ولیعهد سعودی عکس یادگاری بگیرند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک رسانه انگلیسی با اشاره به این‌که ولیعهد عربستان سعودی با اتهامات عدیده‌ای در زمینه حقوق بشر مواجه است، متذکر شد که حضور وی در نشست گروه «جی-۲۰» او را در معرض خطر بزرگ یعنی بازداشت شدن قرار خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، «ساره لیا ویتسون» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیدبان حقوق بشر در واکنش به خبر حضور «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در نشست سران گروه «جی- 20»، اعلام کرد: «خطر بزرگی یعنی وارد کردن اتهاماتی علیه او وجود دارد و این بدان معنا نیست که محمد بن‌سلمان به عنوان رئیس حکومت، می‌تواند از حق مصونیت برخوردار شود.»
وی متذکر شد، ولیعهد عربستان سعودی در صورتی‌که برای مشارکت در نشست گروه «جی- 20» در سی‌ام نوامبر به آرژانتین برود، احتمالا با خطر بازداشت روبه‌رو شود.
طبق گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، روبرو شدن بن‌سلمان با چنین خطری به اصلی در قانون دیوان کیفری بین‌المللی بازمی‌گردد که بر اساس آن، دادستان کل در هر کشوری می‌تواند افراد مظنون به ارتکاب جنایاتی خطرناک مانند کشتار جمعی، شکنجه و اعدام خارج از چارچوب قانونی را، با صرف‌نظر از محل ارتکاب آن جنایات، بازداشت کند.
دلیل بازگشت رقیب ولیعهد سعودی به ریاض - اسپوتنیک ایران
دلیل بازگشت رقیب ولیعهد سعودی به ریاض
این در حالی‌ است که نهادهای حقوق بشر در پایتخت آرژانتین، بوینس‌آیرس هیچ طرحی جهت بازداشت بن‌سلمان ارائه نکرده‌اند. با این حال، حقوقدانان می‌توانند اتهاماتی را در دادگاه‌های اروپایی علیه او در پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار عربستانی، مطرح، و بازداشت وی را از طریق اینترپل در آرژانتین مطرح کنند.
گاردین خاطرنشان کرد که حضور ولیعهد سعودی در نشست گروه «جی- 20» رهبران جهان را در لحظه‌ای واقعی، که اجتناب از آن را ترجیح می‌دهند، قرار می‌دهد.
هر چند قدرت‌های غربی، مانند ایالات متحده، انگلیس و فرانسه، با وجود کشتار و جنایت در یمن و مواجه شدن این کشور فقیر با بدترین قحطی در جهان، از فروش تسلیحات به ریاض خرسند هستند، ولی گرفتن عکس‌های یادگاری با بن‌سلمان در آرژانتین به مانند کابوسی سیاسی برای شمار زیادی از رهبران در نشست گروه «جی- 20» خواهد بود.
یک مقام سابق در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، که از اعضای کنونی در موسسه تحقیقاتی «بروکینگز» است، آن لحظه را «مهم» توصیف کرده و گفته است: «جنایت خاشقجی تنها یک بخش از سیاست‌های متهورانه و خطرناک ولیعهد سعودی در سرتاسر منتطقه را بازتاب می‌دهد.»

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала