سازمان سیا و نوار صوتی مکالمه ولیعهد سعودی

© AFP 2023 / Yasin Akgulقضیه خاشقجی و تأثیر آن بر روابط عربستان و آمریکا
قضیه خاشقجی و تأثیر آن بر روابط عربستان و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان سیا داشتن نوار مکالمه ولیعهد سعودی در باره «قتل خاشقجی» را آشکار نمی سازد.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان سیا آمریکا، خبر مربوط به اینکه «سیا» نوار مکالمه ولیعهد سعودی در باره درخواست «ساکت کردن خبرنگار جمال خاشقجی» را در اختیار دارد، مورد تفسیر قرار نمی دهد.

سازمان سیا از تفسیر این خبر خودداری می ورزد. در حالی که مدتی قبل، روزنامه «هریت» ترکیه گزارش داد که مقامات رسمی ترکیه در باره اینکه جینا هاسپل رئیس سیا این نوار را در اختیار دارد اطلاع داده بودند. گفته شده بود که نوار حاوی مکالمه ولیعهد سعودی در باره «ساکت کردن هر چه سریع تر خاشقجی» بوده است.

قطع ارتباط سازمان سیا با منابع اطلاعاتی آمریکا در مسکو - اسپوتنیک ایران
قطع ارتباط سازمان سیا با منابع اطلاعاتی آمریکا در مسکو

موضوع احتمال دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل خبرنگار منتقد سعودی می تواند بر حمایت آمریکا از عربستان سعودی و متحدان آمریکا در منطقه تأثیر می گذارد.

در هفته جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این نکته را محتمل دانست که  محمد بن سلمان از قتل خاشقجی باخبر بوده اما فهماند که قصد ندارد اقداماتی دیگری علیه عربستان اجرایی کند.

پیشتر آمریکا  17 شهروند عربستان را که به عقیده واشنگتن در قتل خبرنگار سعودی دست داشتند وارد لیست تحریمی کرد.

خاشقجی 59 ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، ماه گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن محل خارج نشد.

دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است، ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویاً رد می کند.

ماهر عبدالعزیز از جمله 15 عامل اطلاعاتی سعودی است که در فاصله کوتاهی پس از حضور خاشقجی، وارد کنسولگری شدند و به نظر می‌رسد در قتل او نقش داشته‌اند.

با وجود مدارک غیرقابل انکار از نقش مقام‌های عالی‌رتبه سعودی در قتل این روزنامه‌نگار، دولت آمریکا تاکنون موضع صریحی در این ارتباط اتخاذ نکرده و حاضر به محکوم کردن ریاض نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала