تعلیق صادرات تسلیحاتی دانمارک به عربستان

© Fotolia / Сmfotoworksتعلیق صادرات تسلیحاتی دانمارک به عربستان
تعلیق صادرات تسلیحاتی دانمارک به عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این تصمیم دولت دانمارک در رابطه با قضیه قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی گرفته شده است

به گزارش اسپوتنیک، آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد مقامات این کشور تصمیم گرفته اند صدور جواز برای صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را به حالت تعلیق در آورند.
به گفته وزیر خارجه دانمارک این تصمیم در رابطه با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سرکنسولگری عربستان در استانبول و همچنین اوضاع سیاسی بغرنج در یمت گرفته شده است. ساموئلسن گفت این تصمیم در پایان رایزنی ها با وزیران امور خارجه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرفته شده است. تعلیق صادرات تسلیحاتی به عربستان همچنین فناوری های قابل استفاده دوگانه را در بر خواهد گرفت.

توقف صادرات اسلحه از آلمان به عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
توقف صادرات اسلحه از آلمان به عربستان سعودی

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است. در این رابطه 18 نفر بازداشت شده و اکنون بازجویی از آنها جریان دارد.
پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا اذعان کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ممکن است از قتل خاشقجی مطلع بوده باشد. ترامپ اعلام کرده بود که امریکا باید به خاطر تضمین منافع امنیتی خود و متحدانش بدون توجه به این قضیه به همکاری و روابط خود با ریاض ادامه دهد.
تا به حال چند کشور اروپایی از جمله آلمان و نروژ قطع صادرات تسلیحاتی خود به عربستان سعودی را اعلام کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала