تدابیر روسیه و ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر مصونیت عملیات تجاری روسیه و ایران در برابر تاثیر گذاری های خارجی
مصونیت عملیات تجاری روسیه و ایران در برابر تاثیر گذاری های خارجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو و تهران امنیت عملیات تجاری ـ اقتصادی خود را تامین کرده و از آنها در برابر تاثیر گذاری های خارجی دفاع می کنند.

 

به گزارش اسپوتنیک، خانم ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه امروز ضمن بیان این مطلب خاطرنشان ساخت:" همکاری روسیه و ایران در زمینه بانکی پیگیرانه و ثمربخش صورت می گیرد و گروه های تخصصی دو کشور در چارچوب ساختار دوجانبه همکاری های تجاری ـ اقتصادی مشغول فعالیت هستند. مسکو و تهران بطور برنامه ریزی شده و مدتها قبل از انعقاد برجام برای تامین ایمنی روابط اقتصادی قانونی خود در برابر تاثیر گذاری های خارجی کار کرده و این کار ادامه دارد. این فعالیت استاندارد برای اداره ریسک ها است. تامین کانال های مطمئن و حفاظت شده برای ارسال پیام های مالی و همچنین افزایش سهم پرداخت های متقابل به واحدهای پول ملی، از جمله عناصر کلیدی آن است".
به گفته سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه ، مسکو به خاطر پیروی سیستم پرداختی سوئیفت از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و قطع ارتباط آن با تعدادی از بانک ها و سازمان های اعتباری ایران از جمله بانک مرکزی و نظام بانکی ایران متاسف است. خانم زاخاروا افزود:" انفعال ساختارهای اروپایی تعجب آور است که باردیگر اجازه دادند تحریم های برون مرزی یکجانبه بر کار یک ساختار کاملا مالی واقع در قلمرو قضایی بلژیک تاثیر بگذارد".
کمک کارشناسان روسی به ایران در دور زدن تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
کمک کارشناسان روس به ایران در دور زدن تحریم های آمریکا
سوئیفت جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که مرکز آن درکشور بلژیک است مؤسسات مالی در سراسر جهان از این سیستم جهت تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می نمایند. بیش از 11 هزار نهاد مالی در بیش از 200 کشور جهان به سیستم سوئیفت متصل هستند و از خدمات سوئیفت استفاده می کنند.
روز 2 نوامبر استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که اگر سیستم سوئیفت ارتباطات خود با ایران را حفظ کند مورد تحریم قرار خواهد گرفت و به این سیستم اطلاع داده شده که باید ارتباط خود با بانک های ایرانی تحت تحریم را قطع نماید.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا از جمله شامل محدودیت مرتبط با عملیات تجاری ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.
گفتنی است که سوئیفت بلافاصله پس از اعمال موج دوم تحریم های امریکا در روز 5 نوامبر اعلام کرد ارتباط چند بانک ایرانی با این سیستم را قطع می کند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала