دوره کوتاه یخبندان فرا می رسد+عکس

CC0 / Pixabay / دوره کوتاه یخبندان فرا می رسد
دوره کوتاه یخبندان فرا می رسد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطر دمای زیر 50 درجه،زمین را تهدید می کند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ناسا، پدیده مشابهی در نیمه دوم قرن 17 و اوایل قرن 18 مشاهده شد. ساکنان زمین احتمالا با سیکل زمستان های طولانی و سرد با دمای بسیار پایین روبرو خواهند شد.

متخصصان ناسا با جمعبندی تحقیقات جدید در باره فعالیت خورشید به این نتیجه رسیدند. سیکل خورشیدی با فرکانس ظاهر شدن و فعالیت لکه های خورشیدی مرتبط است. در دوره حداکثر فعالیت، تعداد لکه ها  می تواند به صدها لکه برسد. در دوره حداقل، تعداد آنها بسیار کم و یا اصلا ظاهر نمی شوند.

هم اکنون فعالیت لکه های خورشیدی فوق العاده پایین است و این گرایش همچنان حفظ می شود. سطح فعالیت خورشید بطور مستقیم بر دمای هوای آتمسفر تأثیرگذار است. این لایه آتمسفر در ارتفاع 90-80 کیلومتر آغاز و  تا 800 کیلومتر گسترش می یابد.

ادامه کاهش فعالیت لکه های خورشیدی می تواند سرمای شدیدی برای زمین به ارمغان آورد و بر کار سیستم ارتباطی و ناوبری تأثیر بگذارد.

حداقل وجود لکه های خورشیدی با زمان سردترین فاز سرد شدن هوا طی قرون 19-14 همزمان شد. آن را  دوره کوتاه یخبندان می نامند. از نظر دمای متوسط، این دوره به عنوان سردترین دوره طی 2 هزار سال اخیر به ثبت رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала