ایران خبر "رویترز" را تکذیب کرد

© Fotolia / Curioso Photographyایران خبر "رویترز" را تکذیب کرد
ایران خبر رویترز را تکذیب کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران خبر دریافت غذا از عراق در ازای بهای گاز صادراتی خود را که توسط خبرگزاری "رویترز" منتشر شده بود، تکذیب کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبسایت برترین ها ، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی خبر دریافت غذا از عراق در ازای پول گاز ایران را دروغ رویترز دانست و گفت: عراقی‌ها پیشنهاد کرده‌اند پول گاز را با دینار پرداخت کنند.
حمید حسینی درمورد خبری مبنی بر این که دو مقام عراقی به رویترز خبر داده‌اند که این کشور با ایران برای مبادله اقلام غذایی در برابر تامین گاز و نیرو توافق کرده اند، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد و خبرسازی رویترز است. عراق اعلام کرده حاضر است پول گاز را با دینار پرداخت کند.
وی افزود: نه بنادر عراق ظرفیت آن را دارند که به ایران اقلام غذایی بدهد و نه عراق تولیدکننده مواد غذایی است.
حسینی خاطرنشان کرد: عراق خودش وارد کننده عمده غذایی از ایران است؛ پس چگونه می‌خواهد به ایران مواد غذایی بدهد؟
بر اساس این گزارش، بعد از این که عراق موفق شد برای ادامه تعاملات نفتی، گازی و برقی از آمریکا معافیت بگیرد، خبری منتشر شد مبنی بر این که عراق به جای پرداخت پول گاز به ایران، اقلام غذایی بدهد.
بر این اساس رویترز در خبری اعلام کرد که منابع آگاه به این رسانه خبر داده‌اند که عراق یک درخواست به آمریکا ارسال کرده تا به این کشور اجازه دهد پس از مهلت ۴۵ روزه، همچنان به وارداتش از ایران ادامه دهد و در قبال دریافت گاز ایران، کالاهای غذایی و بشردوستانه به همسایه خود صادر کند.

خطر تحریم ها علیه ایران برای امنیت عراق و افغانستان - اسپوتنیک ایران
خطر تحریم ها علیه ایران برای امنیت عراق و افغانستان

روز 9 نوامبر سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد عراق را از اجرای برخی تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شده و اجازه خریداری گاز و برق ایران را دریافت می کند.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که علاوه بر انواع گوناگون محدودیت ها صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داده است ، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت ها علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. دیرتر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اطلاع داد که واشنگتن کشورهای چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را به طور موقت از این تحریم ها معاف می کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت با ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала