روز جهانی پنومونی

اشتراک
ذات الریه کودکان زیر پنج سال را قربانی می کند.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بیماری ذات الریه مهمترین قاتل عفونی کودکان زیر پنج سال است.

ذات الریه که گاهی به آن سینه پهلو یا پنومونی نیز گفته می شود، وضعیت التهابی ریه و عفونت حاد تنفسی است که معمولا کیسه های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

مرگ آورترین بیماری عفونی در جهان کدام است؟ - اسپوتنیک ایران
مرگ آورترین بیماری عفونی در جهان کدام است؟

روز جهانی پنومونی برای اولین بار در سال 2009 میلادی در تاریخ 12 نوامبر برگزار شد و از آن تاریخ هر سال در همین روز برگزار می شود. پنومونی مهمترین قاتل عفونی کودکان زیر پنج سال قلمداد می شود و برگزاری روزی به منظور افزایش آگاهی در سراسر جهان برای مقابله و درمان این عارضه می تواند اقدامی موثر باشد.

با معرفی یک شکل از واکسن پنومونی در اوایل سال 2000 میلادی، گونه های مرگبار پنومونی تا اندازه زیادی کنترل شد، تا جایی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مرگ و میر ناشی از پنومونی درکودکان بر اثر واکسن تا 50 درصد کاهش یافته است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری پنومونی، این بیماری عامل 16 درصد از تمام مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است و در سال 2015 میلادی 920 هزار 136 کودک زیر پنج سال بر اثر آن جان خود را از دست دادند.

بیماری پنومونی می تواند بر اثر ویروس، باکتری یا قارچ رخ دهد. با استفاده از واکسن و ایمن سازی، تغذیه مناسب و عوامل محیطی می توان از این عارضه پیشگیری کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала