مذاکرات در باره پروژه خط لوله گاز با ایران

© Photo / TurkStreamمذاکرات پروژه خط لوله گاز با ایران
مذاکرات پروژه خط لوله گاز با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاکستان قصد دارد مذاکرات در باره پروژه خط لوله گاز با ایران را ازسربگیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه نیوز اینترنشنال پاکستان، غلام سرور خان وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور در نامه ای به همتای ایرانی خود خواستار از سرگیری مذاکرات در باره پروژه خط لوله گاز شده است.

پاکستان تصمیم دارد تا مذاکرات خود درباره پروژه خط گاز ایران — پاکستان که توسط دولت پیشین این کشور در سال 2016 میلادی متوقف شده بود را از سر گیرد.

به گفته یک مقام ارشد پاکستان، وزیر نفت این کشور در تاریخ 6 نوامبر سال جاری نامه ای به همتای ایرانی خویش نوشت و خواستار آغاز مذاکرات متوقف شده در مورد انجام پروژه یک گروه کاری مشترک در سطح «جی دبلیو جی» (GWJ)با این کشور شده بود.

روسیه گاز ایران را از زیر دریا به پاکستان صادر خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روسیه گاز ایران را از زیر دریا به پاکستان صادر خواهد کرد

مذاکرات در این سطح «جی دبلیو جی» که پس از پنج سال صورت می گیرد، مکانیزم چگونگی پیشبرد این پروژه با وجود تحریم های دولت ترامپ علیه ایران را ارزیابی خواهد کرد.

ایده احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح شد و قرار بود که این خط لوله که گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل می کرد، پیام آور صلح و دوستی در شبه قاره باشد. با توجه به اینکه توافق شده بود هند و پاکستان برای تامین امنیت این خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، این خط لوله انتقال گاز به خط لوله صلح موسوم شد.

براساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند. پیش بینی شده بود که در صورت توافق نهایی، یکهزار و 100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، یکهزار کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود.

طبق طرح اولیه قرار شده بود که روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود که 90 میلیون مترمکعب آن برای هند و 60 میلیون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده بود.

پاکستان با تاکید بر اجرای خط لوله گاز ایران به پاکستان به دلیل نیازهای رو به رشد انرژی در کشورش گفت: اسلام آباد در خصوص تکمیل خط لوله صلح در کنار ایران می ماند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала