سیاست خارجی دوگانه آمریکا

© Sputnik / Stanislav Savelyev /  مراجعه به بانک تصاویر سیاست خارجی دو گانه آمریکا
سیاست خارجی دو گانه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاست‌ خارجی آمریکا در قبال ایران، روسیه از یک سو و عربستان سعودی از سوی دیگر دچار دوگانگی است.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر دل ول، متخصص ژئوپلیتیک در Atlantico.fr می‌نویسد: استانداردهای دوگانه سیاست خارجی ایالات متحده، که در نگرش های مختلف نسبت به روسیه، ایران و سوریه از یک طرف و عربستان سعودی از سوی دیگر ظاهر می شود، منجر به شکست‌های بعدی آنها در عرصه بین المللی شده است.

آخرین گام خطرناک ترامپ در جهت نقض برجام - اسپوتنیک ایران
آخرین گام خطرناک ترامپ در جهت نقض برجام

به گفته وی، ایالات متحده به طور دائم تحریم های تازه ای را علیه روسیه و سوریه اعمال می‌کند و تحریم های قدیمی را علیه ایران باز می گرداند، اما در عین حال به جنایات عربستان سعودی در یمن واکنش نشان نمی دهد. در عین حال، حتی شواهد مربوط به دخالت عربستان سعودی در حملات تروریستی 11 سپتامبر روابط بین دو کشور را مختل نکرده است. از سوی دیگر در شرایطی مشابه در اکراین وضعیت کاملا متفاوت است، جایی که از نظر ایالات متحده،روسیه همواره مقصر است. این متخصص ژئوپلیتیک همچنین ادامه می‌دهد: علاوه بر این، شرایط در سوریه کاملا متفاوت است، جایی که ایالات متحده تمام کشتارها را برگردن نیروهای دولتی بشار اسد می‌اندازد و فراموش می کند که بیشتر کشتار سوری ها توسط تروریست‌ها انجام شده است.
ایالات متحده تحریمی را علیه عربستان سعودی بعلت قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار کشته شده توسط سرویس های مخفی سعودی، تحمیل نمی کند. به گفته الکساندر دل ول: "فقط یک اخلاق دوگانه می تواند تمایل غرب به متحد سعودی‌اش را توضیح دهد".
جدا از این مورد، جنگ و فاجعه انسانی در یمن است که عربستان سعودی به طور مستقیم مسئول آن است. بر اساس اطلاعات رسمی، نیروی نظامی عربستان سعودی از سال 2015 در کشتار بیش از 4 هزار نفر مقصر است و به دلیل تحریم عربستان سعودی، 50 هزار کودک در یمن جان خود را از دست داده و 8.4 میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار دارند.
اگر چه پس از داستان قتل روزنامه نگار خاشقچی، بسیاری از مردم غرب خواستار توقف عربستان سعودی در بمباران یمن شدند، اما برخلاف روسیه، ایران و سوریه، به هیچ وجه هیچ تحریمی علیه این کشور اعمال نشده است و در نتیجه آن عربستان سعودی همچنان از گروه های تروریستی حمایت می کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала