آمریکا: قصد حمله نظامی به ایران را نداریم

© AP Photo / Andrew Harnikآمریکا: قصد حمله نظامی به ایران را نداریم
آمریکا: قصد حمله نظامی به ایران را نداریم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا اعلام کرد واشنگتن هیچ برنامه ای برای اجرای عملیات جنگی علیه ایران در صورت خروج این کشور از برجام ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، بولتون در پاسخ به سوال خبرنگاران در اینباره که آیا آمریکا در صورت خروج ایران از برجام دارای گزینه نظامی در روی میز خود نیست، گفت:" چنین نکته ای در طرح های ما وجود ندارد. رئیس جمهور فکر نمی کند که ایران قصد داشته باشد از برجام خارج شود".
بولتون همچنین افزود که معتقد نیست که اکنون ایران اصول برجام را رعایت می کند.
در 14 ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافق تاریخی برجام با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران قرار شد بسیاری از تحریم های اقتصادی و مالی وضع شده علیه این کشور از سوی سازمان ملل، امریکا و اتحادیه اروپا برداشته شود.
روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала