چه کسی دستور قتل خاشقجی را صادر کرد

© AFP 2023 / Tobias Schwarzچه کسی دستور قتل خاشقجی را صادر کرد
چه کسی دستور قتل خاشقجی را صادر کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه عالی‌ترین سطح در حکومت عربستان را صادر کننده دستور قتل جمال خاشقجی نامید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در یادداشتی با عنوان "عربستان همچنان باید به سوالات بسیاری درباره قتل جمال خاشقجی پاسخ دهد" در این روزنامه نوشت: می‌دانیم مرتکبان قتل در بین ۱۸ بازداشتی در عربستان هستند و همچنین می‌دانیم این افراد به منظور اجرای اوامر صادره به آنها به ترکیه آمدند و خاشقجی را کشتند و کشور را ترک کردند. عملیات قتل شامل گروه‌های بسیاری از مسؤولان امنیتی سعودی می‌شد. من خواهان شناسایی کسانی که قاتلان را فرستاده و دستور قتل خاشقجی را داده‌اند، هستم.

ولیعهد عربستان برکنار می شود - اسپوتنیک ایران
ولیعهد عربستان برکنار می شود

اردوغان در ادامه افزود: ما نهایتا می‌دانیم که این دستور از سوی عالی‌ترین سطح در دولت عربستان صادر شده اما هرگز احساس نکردیم ملک سلمان، پادشاه عربستان این دستور را داده باشد. براساس این داده هیچ دلیلی نمی‌بینم بگویم ملک سلمان دستور قتل او را صادر کرده باشد و قتل او را بیانگر سیاست رسمی عربستان نمی‌دانم و از این رو پنداشتن اینکه قتل خاشقجی مشکلی بین دو کشور ایجاد می‌کند، تصور غلطی است.
وی در عین حال گفت: همچنان سوالات مهم دیگری باقی مانده‌اند نظیر جسد او کجاست؟ همدست داخلی که مقامات سعودی از او حرف می‌زنند که جسد خاشقجی را تحویل گرفته کیست؟
جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است. در این رابطه 18 نفر بازداشت شده و اکنون بازجویی از آنها جریان دارد. مقامات عربستان تلاش می ورزند حقیقت را کشف کرده و همه مقصران را تحت تعقیب قضایی قرار داده و مجازات کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала