آمریکا در ماجرای خاشقجی بدنبال چیست؟

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا در ماجرای خاشقجی بدنبال چیست؟
آمریکا در ماجرای خاشقجی بدنبال چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه، همه کنجکاو هستند که بدانند آمریکا در برابر ریاض دست به چه اقداماتی خواهد زد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نعیم بابور اوغلو ،ژنرال بازنشسته ترکیه بر این باور است که آمریکا به خاطر جنایت قتل جمال خاشقجی عربستان را تحریم نخواهد کرد زیرا آنها حلقه یک زنجیره هستند بلکه می‌خواهد به شکلی بر ریاض فشار آورد که این کشور ناچار شود تمام هزینه‌های آمریکا در سوریه و عراق را پرداخت کند.

اکسپرس: انگلیس در جریان دستور ربایش خاشقجی بوده است - اسپوتنیک ایران
اکسپرس: انگلیس در جریان دستور ربایش خاشقجی بوده است

وی اعلام کرد با تمام شواهدی که اکنون وجود دارد می‌توانیم بگوییم که آمریکا تحریم‌های وسیع و فراگیری علیه عربستان سعودی اعلام نخواهد کرد. وی افزود در سال 2015 بین عربستان سعودی و اسرائیل توافقی بر سر تاسیس یک دولت کردی صورت گرفته که در مرز ترکیه قرار بود تاسیس شود و این قرار داد هفت ماده دارد. سه سال پیش این قرارداد بین عربستان سعودی و اسرائیل شکل گرفت تا تمامیت ارضی ترکیه به شکل جدی مورد حمله قرار گیرد و در واقع آنها ترکیه را به عنوان یک دشمن مشترک پذیرفتند.
آمریکا و اسرائیل برای حفظ منافع خود و پیاده کردن سیاست‌های مورد نظرشان در منطقه، به عربستان سعودی نیاز دارند.
آمریکا در آنجا اهداف ماندگاری دارد و برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود از عربستان سعودی و اسرائیل کمک می‌گیرد.
ژنرال بازنشسته بابور اوغلو همچنین در ادامه توضیحات خود در مورد اهداف عربستان سعودی و آمریکا در منطقه اعلام کرد: آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در این منطقه تنها به ترکیه حمله نمی‌کنند بلکه هدف مهم آنها تقابل با قدرت‌های آسیای میانه است.
وی همچنین بر این باور است که عربستان سعودی در جبهه‌ای که علیه ایران شکل گرفته، نقش بازیگر اصلی را بر عهده گرفته است.
ژنرال بازنشسته ترک خاطرنشان می سازد آمریکا و اسرائیل در منطقه به دنبال تاسیس ناتوی عربی هستند و در ناتوی عربی کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر، عمان، مصر و اردن حضور دارند و این کشورها در واقع همچون یک ماشه در اختیار آمریکا و اسرائیل هستند و می‌توانند در برابر ایران روسیه و چین به کار گرفته شوند.
همچنین آمریکا به دنبال این است که پس از دور جدید تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می‌کند، نقش جدیدی به عربستان بدهد و از این کشور بخواهد روزانه 2 میلیون بشکه به حجم نفت تولیدی خود بیافزاید.
یادآور می شود آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان چندی پیش اعلام کرد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف می‌کند و اتحادیه اروپا پس از پایان بازجویی و تحقیقات کامل، تحریم‌های نهایی خود را اعلام خواهد کرد.
آمریکا نیز اعلام کرده که لیست 18 عامل این ‌جنایت را که اکنون زندانی شده‌اند، ممنوع‌الورود به آمریکا اعلام کرده و آنها را تحریم کرده است. از سوی دیگر اسرائیل نیز علیه عربستان سعودی نه تنها تحریم خاصی اعلام نکرده بلکه حمایت خود را از ریاض به زبان آورد.
جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است. در این رابطه 18 نفر بازداشت شده و اکنون بازجویی از آنها جریان دارد. مقامات عربستان تلاش می ورزند حقیقت را کشف کرده و همه مقصران را تحت تعقیب قضایی قرار داده و مجازات کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала