فراخوان نماینده ایران به اجرای رای دادگاه لاهه

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر فراخوان نماینده ایران به اجرای رای دادگاه لاهه
فراخوان نماینده ایران به اجرای رای دادگاه لاهه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، جامعه جهانی را به اجرای رای دیوان بین المللی دادگستری در شکایت ایران از آمریکا فراخواند و از کشورها خواست از کمک به دولت خاطی بپرهیزند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصادنیوز ، غلامعلی خوشرو عصر پنج شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع گزارش دیوان بین المللی دادگستری این مطلب را مطرح کرد.
وی به نقش اساسی دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی سازمان ملل متحد در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و پاسداشت نظم حقوقی بین المللی در جامعه بین المللی اشاره کرد.
خوشرو برجام را یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی چند جانبه دانست که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است و افزود: قطعنامه 2231 شورای امنیت بر لزوم تسهیل و توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری با ایران تاکید می کند و از همه دولتهای عضو خواسته است که برجام را اجرا کنند.
وی ادامه داد: اکنون این فاجعه بار است که آمریکا حاکمیت کشورها را نادیده می گیرد و آنها را نه برای نقض قطعنامه شورای امنیت بلکه به دلیل پایبندی به آن تهدید و تنبیه می کند.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها از سوی آن کشور را نقض قطعنامه 2231 و مغایر با اصول منشور این سازمان از جمله اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله موثر و حقوقی با سیاست های استکباری آمریکا در نقض قواعد حقوق بین الملل و برای حفظ حقوق کشورمان بر اساس موافقتنامه دو جانبه با آمریکا، به دیوان بین المللی دادگستری مراجعه کرده و خواستار صدور قرار موقت از سوی دیوان شد.
خوشرو افزود: دیوان در سوم اکتبر با اجماع، چنین قراری را صادر و آمریکا را ملزم کرد بر اساس تعهدات این کشور به موجب عهدنامه مودت از اقدامات محدود کننده خودداری کند. همچنین دیوان تصریح کرد که بی توجهی آمریکا به برخی از حقوق مصرح ایران در عهدنامه مودت ممکن است دارای نتایج جبران ناپذیر باشد.
وی تاکید کرد: به ویژه دیوان اعلام کرد اقدامات آمریکا می تواند دارای آثار جدی مخرب بر سلامتی و زندگی افراد بوده و همچنین ایمنی هواپیمایی غیر نظامی را تهدید کند. به همین دلیل قرار موقت صادره از سوی دیوان می تواند نقش مهمی در پیشگیری از وقوع ضررهای جبران ناپذیر به حقوق ایران داشته باشد.

دادگاه لاهه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پیمان «مودت» راهی برای اجرای عدالت

سفیر ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه تصمیم اجماعی دیوان بر قانونی نبودن تحریم های آمریکا ضد مردم و کشور گواهی می دهد، تصریح کرد: دیوان در قرار الزام آورخود تصریح کرده است این قرار موجد تعهدات حقوقی بین المللی برای طرف های دعوا خواهد بود.
خوشرو خاطرنشان کرد: آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان بوده و هرگونه عدم پایبندی آن کشور مستوجب مسئولیت بین المللی است. دیوان ازطرفین دعوا خواسته است از اقداماتی که موجب وخامت یا گسترش دعوا شود، اجتناب کنند.
وی به صراحت اعلام کرد: تحریم های آمریکا که پس از 13 آبان اعمال خواهد شد، در زمره اقدامات ممنوعه ای قرار می گیرد که موجبات گسترش دعوا را فراهم ساخته و از نظر دیوان، اقدامات متخلفانه بین المللی محسوب خواهد شد.
نماینده جمهوری اسلامی ایران همچنین از سایر دولت ها خواست که از کمک به آمریکا در اعمال محدودیت های ضد انسانی و فرا-قانونی بپرهیزند چرا که همراهی این کشورها در چنین مواردی به نقض قرار دیوان انجامیده و به منزله کمک به دولت خاطی محسوب خواهد شد.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در اوایل ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. واشنگتن از همین حالا تلاش می کند از فروش نفت ایران جلوگیری کند

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала