ترامپ اعلام کرد از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج می شود

© AP Photo / Matt Hartmanموشک
موشک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خروج آمریکااز معاهده منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه.

به گزارش اسپوتنیک دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گویا به این دلیل که روسیه پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را نقض می کند از این پیمان خارج می شود.

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که آمریکا قصد دارد از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود. جون بولتون مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی در جریان سفرش به مسکو طرف روسیه را از این موضوع آگاه ساخت.

تردید آمریکا در تمدید پیمان استارت نو پس از سال 2021 - اسپوتنیک ایران
تردید آمریکا در تمدید پیمان استارت نو پس از سال 2021

بولتون در صفحه خود در توییتر نوشت که مذاکرات او ادامه بحث هایی است که در جریان نشست هلسینکی بین دو کشور آغاز شد.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار  زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را. این سند نامحدود است. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала