سخنان همتی درباره دوری از استفاده از دلار در معاملات ایران

CC0 / Pixabay / سخنان همتی درباره دوری از استفاده از دلار در معاملات ایران
سخنان همتی درباره دوری از استفاده از دلار در معاملات ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در جریان سفر خود به مسکو در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک اعلام کرد روسیه، ترکیه و ایران خواستار ادامه روند کاهش استفاده از دلار در معاملات مشترک هستند.

خبرنگار ما از آقای همتی پرسید: شما در اجلاس تهران گفتید که تهران، مسکو و آنکارا درباره تعدادی از تدابیر اقتصادی همچون عدم استفاده از دلار امریکا در معاملات مشترک در چارچوب گسترش روابط تجاری خود با وجود فشار امریکا به توافق رسیده اند. ایران برای عدم استفاده از دلار در معاملاتش با روسیه و ترکیه کدام گام های مشخص را برداشته یا خواهد برداشت؟
پاسخ: من با بانک مرکزی ترکیه و امروز هم با رئیس محترم بانک مرکزی روسیه ملاقات داشتم و توافقات خوبی کردیم برای اینکه بتوانیم دلار را حذف بکنیم و بر اساس پول ملی مبادله بکنیم. خوشحال هستم بگویم که نزدیک 30 درصد مبادلات بین ایران و روسیه به پول ملی است و امیدواریم که روز به روز افزایش پیدا بکند. اراده بانک مرکزی روسیه و ایران این است که این روند را توسعه بدهیم و گسترش بدهیم. با ترکیه هم به توافقات اولیه دست یافتیم و در عمل هم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

متن کامل مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با رئیس کل بانک مرکزی ایران دیرتر پخش خواهد شد.

مبارزه با وابستگی به دلار در روسیه - اسپوتنیک ایران
مبارزه با وابستگی به دلار در روسیه

یادآور می شود چندی پیش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت کشورهای مختلف جهان در حال کنار گذاشتن دلار هستند و این موضوع منجر به تضعیف آمریکا خواهد شد.
لاوروف افزود استفاده از ارزهای ملی در تجارت به منظور عدم وابستگی بیش از حد به دلار آمریکا ایده ای است که از مدت ها پیش اجراء می شود و در روابط ما با چین و سایر کشورها به صورت عملی تغییر می کند.
وزیر امور خارجه روسیه این امر را یک موضوع طبیعی دانست و گفت: به محض اینکه آمریکا اقدام به سوء استفاده از موقعیت دلار در نظام پولی و مالی دنیا کرد، تمامی کشورها به دنبال یافتن راه حلی برای جلوگیری از این وابستگی شدند. بنابراین این روند ادامه خواهد داشت و در نهایت به تضعیف آمریکا و تضعیف نفوذ این کشور منجر خواهد شد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала