حکم دادگاه لاهه در خصوص شکایت ایران از آمریکا لازم الاجراست

© AP Photo / Peter Dejongحکم دادگاه لاهه در خصوص شکایت ایران از آمریکا لازم الاجراست
حکم دادگاه لاهه در خصوص شکایت ایران از آمریکا لازم الاجراست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حکم دادگاه لاهه در خصوص شکایت ایران از ایالات متحده به لحاظ قانونی الزام‌آور است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتد پرس با اشاره به حکم دادگاه لاهه در این خصوص که آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران بر واردات کالاها و محصولات بشردوستانه و خدمات و قطعات مرتبط با 

تلاش آمریکا برای منحرف کردن دادگاه لاهه - اسپوتنیک ایران
تلاش آمریکا برای منحرف کردن دادگاه لاهه
حمل و نقل هوایی را‌ لغو کند، گزارش داد که این حکم دادگاه لاهه به لحاظ قانونی الزام‌آور است، اما باید دید دولت دونالد ترامپ از این حکم پیروی خواهد کرد.

دونالد ترامپ در ماه می با اعلام خروج از توافق هسته‌ای با ایران گفت که تحریم‌ها علیه این کشور را باز می‌گرداند. ایران در ماه ژوئیه در اعتراض به بازگشت این تحریم‌ها در دیوان دادگستری بین‌المللی علیه آمریکا شکایت کرد. دادگاه لاهه در حکم اولیه خود تاکید کرد که واشنگتن باید هر مانعی را که به دلیل وضع مجدد تحریم‌ها بر سر راه صادرات و واردات خدمات دارویی و پزشکی، تجهیزات کشاورزی و غذا و خدمات و قطعاتی که برای تامین ایمنی حمل و نقل هوایی لازم است،قرار دارد را رفع کند.
گفتنی است ایران معتقد است که تحریم‌های آمریکا نقض پیمان مودت ۱۹۵۵ میان دو کشور است که روابط کنسولی و اقتصادی میان تهران و واشنگتن را مشخص می‌کند. این پیمان زمانی امضا شد که ایران و آمریکا هنوز پس از کودتای ۱۹۵۳ هم پیمان محسوب می‌شدند، اما با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ انقلابی که منجر به سرنگونی رضا پهلوی پادشاه وقت ایران شد،‌ روابط دیپلماتیک میان دو کشور به طور کامل قطع شد. با این حال این پیمان کماکان میان تهران و واشنگتن برقرار است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала