ایران برای مقابله با تحریم ها از چه روشهایی استفاده می کند؟

© Sputnik / Sergey Mamontovایران برای مقابله با تحریم ها از چه روشهایی استفاده می کند؟
ایران برای مقابله با تحریم ها از چه روشهایی استفاده می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از صکوک تا کوپن: ایران برای گسترش بازار سرمایه کار می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، ایران در حال کار بر روی برخی محصولات مالی جدید است — از اوراق قرضه اسلامی تا کوپن و اوراق بهادار مرتبط با املاک و مستغلات — و تلاش می کند تا به شرکت های محلی گزینه های مالی بیشتری در میان فشار تحریم های اقتصاد بدهد.

ریال ایران در بازار آزاد 70 درصد از ارزش خود را در برابر دلار در سال جاری از دست داد، تورم شتاب گرفت و تجارت خارجی پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای ایران و وضع تحریم ها متوقف شد.

سازمان اوراق بهادار، تنظیم کننده سرمایه گفت که کار بر روی ساختار جدید اوراق قرضه اسلامی آغاز شده است.

مجید پیره،متخصص ارشد سیستم مالی اسلامی از وزارت توسعه و تحقیقات اسلامی، دربازه صدور سوکوک، معادلهای بنیادی اسلامی، از فرمی استفاده خواهد شد که به طور گسترده در آسیا و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز در ایران استفاده نمی شود.

پیره در یک مکالمه تلفنی گفت: این یک ابزار مالی جدید برای شرکت ها خواهد بود و اشاره کرد که استانداردهای نظارتی طی شش تا نه ماه آماده می شوند. وی گفت که این ابزار دارای نرخ شناور است که باعث می شود آنها بیشتر شبیه به سهام باشند تا دیگر صکوک ها با نرخ ثابت.

پیام افضلی، مدیر مجموعه مالی کیان گفت: بازار مشتقات نیز فرصت های زیادی برای رشد دارد. این گزینه ها در سال 2013 معرفی شد، اما اولین معاملات در سال 2016 صورت گرفت.

به گفته وی، کوپن ها ممکن است در کوتاه مدت سرمایه گذاری قابل توجهی نداشته باشند، اما می توان آنها را برای ایجاد اوراق قرضه و سهام برای سرمایه گذاران جذاب تر کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала