ایران و اروپا در آستانه توافق نفتى

© REUTERS / Brendan Smialowski/Poolنیویورک‌تایمز؛ ایران و اروپا در آستانه توافق نفتی
نیویورک‌تایمز؛ ایران و اروپا در آستانه توافق نفتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه آمریکایی در گزارشی به نقل از وزیر خارجه ایران گزارش داد که ایران و اروپا در آستانه توافق نفتی هستند.

پاسخ ایران به تحریم نفتی آمریکا چگونه خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
پاسخ ایران به تحریم نفتی آمریکا چگونه خواهد بود؟
به گرازش اسپوتنیک به نقل از فارس، روزنامه "نیویورک‌تایمز" نقل قول مستقیم این بخش اظهارات محمد جواد ظریف را منتشر نکرده، اما نوشته او در این مصاحبه یک ساعته که در نیویورک انجام شده، در مقایسه با ماه‌های گذشته درباره امکان مقابله با تلاش‌های آمریکا برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران، «خوش‌بین‌تر» به نظر می‌آمده است.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به اظهارات ظریف درباره توافق اخیر اتحادیه اروپا برای ایجاد یک مکانیسم ویژه پرداخت با ایران پرداخته است.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، وزیر خارجه ایران گفت: «این اقدامی برای ما به منظور فروش نفت‌مان و گرفتن درآمد حاصله از آن است».

بنا بر روایت این روزنامه، ظریف در این گفت‌و‌گو اظهارات ترامپ درباره برنامه موشکی ایران و حمایت این کشور از حزب‌الله لبنان، حماس و دولت بشار اسد در سوریه را رد کرد.

نیویورک تایمز نوشت: «وقتی پرسش شد آیا امکان ساقط شدن حکومت کنونی ایران با اعمال فشارهای مالی و اقتصادی وجود دارد، او (ظریف) به این سوال خندید».

بامداد امروز، روزنامه «واشنگتن پُست» نقل و قولی از وزیر خارجه ایران در نیویورک منتشر کرد که در آن ظریف گفته بود، در صورت ناکارآمد بودن مکانیسم ویژه کشورهای اروپایی برای حفظ «برجام»، ایران ممکن است از این توافق هسته‌ای خارج شود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های 90 و 180 روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه 15 مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала