پایبندی چین به برجام

© AP Photo / Andy Wongپایبندی چین به برجام
پایبندی چین به برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به نشست روز گذشته شورای امنیت در مورد منع اشاعه سلاح های هسته ای تاکید کرد برجام به عنوان یکی از قراردادهای مهم بین المللی باید همچنان حفظ شود.

به گزارش اسپوتنیک ، گنگ شوانگ روز پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در پکن تصریح کرد: حفاظت از توافقی که یک سند بین المللی محسوب می شود درحقیقت حراست از قوانین و حقوق بین الملل است.
وی برجام را یک دستاورد بسیار مهم در منع اشاعه توصیف کرد که آثار مهمی در پیشبرد صلح و ثبات منطقه داشته است.
همزمان «وانگ یی»، وزیر خارجه چین نیز روز گذشته در حاشیه هفتادوسومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در نشست شورای امنیت بار دیگر تاکید کرد که چین از تجارت عادی با ایران حمایت می کند.
وی خاطر نشان کرد: توافق هسته ای حاصل تلاش های کشورهای بزرگ دنیا است و به صلح و عدم اشاعه کمک کرده است.
وزیر خارجه چین تاکید کرد در مسایل مهم دنیا نمی توان استانداردهای گزینشی و دوگانه داشت و شورای امنیت باید بزرگترین مرجع حفظ صلح باشد.

دیدار نخست وزیر بریتانیا با روحانی - اسپوتنیک ایران
پایبندی لندن به برجام

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.
هشتم ماه مه، ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. واشنگتن از همین حالا تلاش می کند از فروش نفت ایران جلوگیری کند.
ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала