اعلامیه «گروه پنج» در نشست مرتبط با ایران

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر پیروزی دیپلماسی اروپایی بر تحریم آمریکایی
پیروزی دیپلماسی اروپایی بر تحریم آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیپلماسی برخورد تحریمی را از فهرست ابزارها در مناسبات بین المللی حذف می کند.

به گزارش اسپوتنیک، تصمیم شرکت کنندگان «گروه 5» در ایجاد مکانیزم محاسبات با ایران با دور زدن تحریم های آمریکا گویای آن است که دیپلماسی برخورد تحریمی را از فهرست ابزارها در مناسبات بین المللی حذف می کند.

این تصمیم همچنین گویای درک اروپایی ها از جدی بودن عواقب موضع واشنگتن در رابطه با ایران برای اقتصاد جهانی است.

پروفسور ولادیمیر یورتایف عضو انجمن اروپایی ایران شناسان، رئیس مرکز تحقیقات آفریقایی دانشگاه دوستی ملل و دکتر علم تاریخ این موضوع را مورد تفسیر قرار داده گفت:«24 ماه سپتامبر در حاشیه 73-مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای  شرکت کننده «برجام» در باره برنامه هسته ای ایران (روسیه،بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین) تشکیل شد.

ده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران - اسپوتنیک ایران
آمادگی آمریکا برای برقراری روابط تجاری و دیپلماسی با ایران

در این دیدار ایجاد مکانیزمی برای حمایت از شرکت هایی مطرح شد که با ایران در حال تجارت هستند. این تصمیم  صفحه جدیدی در تاریخ فشار تحریمی می گشاید که به ابزار مرکزی در مناسبات معاصر بین المللی مبدل شده است که از سوی آمریکا در رابطه با کشورهای زیادی اعمال می شود. این بدان معناست که دیپلماسی در این وضعیت «جان تازه می گیرد». دنیای معاصر زیر بار فشار تحریمی آمریکا نمی رود.

برای آمریکایی ها مهمترین نکته در فشار بر ایران این بود که اروپائیان را وادار کند «نقش لوکوموتیو» این فشار را بازی کنند تا همانا اروپا به شکل کشور نامطلوب جلوه کند. آمریکایی ها تمام عواقب تحریم ها برای اقتصاد جهانی را در نظر نگرفتند. اروپایی ها قبل از دیگران جدی بودن این خطر را درک کردند که البته موضع قاطع روسیه در این مهم خاص است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала