دو هفته تا رای دادگاه لاهه درباره شکایت ایران علیه آمریکا

© AP Photo / Mike Corderدو هفته تا رای دادگاه لاهه درباره شکایت ایران علیه آمریکا
دو هفته تا رای دادگاه لاهه درباره شکایت ایران علیه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیوان بین المللی دادگستری رای خود درباره شکایت ایران را دو هفته دیگر صادر می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد که این دیوان رای خود را پیرامون شکایت ایران علیه آمریکا درباره نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال 1955 روز چهارشنبه 11 مهرماه امسال صادر می کند.
پیش از این قاضی عبدالقوی احمد یوسف، رییس دیوان بین المللی دادگستری طی نامه ای رسمی خطاب به پمپئو وزیر خارجه امریکا، به دولت آن کشور هشدار داد که طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواستهای ایران را خدشه دار نکند.

هشدار دیوان «لاهه» به آمریکا در پی شکایت ایران - اسپوتنیک ایران
هشدار جدی دیوان «لاهه» به آمریکا در پی شکایت ایران

موضوع دادخواست ایران این است که اقدام آمریکا در برگرداندن تحریمهای یکجانبه برخلاف تعهدات بین المللی امریکا در عهدنامه سال 1334 است. بموجب این عهدنامه آمریکا متعهد شده بود مانع از مراودات پولی و بانکی نشود.
ایران از لاهه خواسته است تا در حوزه سلامت و درمان و دارو و خصوصا امنیت هوایی ، بعنوان یک امر فوری و طی دستور جداگانه ای برگرداندن تحریمها را ممنوع سازد.
در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.
در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم ها ی این کشور علیه تهران را را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала