واکنش ها به آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

© AP Photo / Nabil al-Juraniواکنش ها به آتش زدن کنسولگری ایران در بصره
واکنش ها به آتش زدن کنسولگری ایران در بصره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حمله به کنسولگری ایران در بصره واکنش‌های متعددی را در بین مقامات دو کشور در پی داشته است.

به گزارش اسپوتنیک اعتراضات در بصره عراق از روز دوشنبه آغاز شده و طی این روزها، هزاران نفر از تظاهرکنندگان خواستار بهبود وضعیت آب آشامیدنی و برق شده‌اند؛روز سه شنبه و چهارشنبه، تظاهرکنندگان عصبانی ساختمانهای اداری و شهری استان را آتش زدند و روز پنجشنبه نیز تظاهرکنندگان دفاتر احزاب و جنبش های سیاسی طرفدار ایران را به آتش کشیدند.
به نقل از ایسنا در ابتدای وقوع حمله به کنسولگری ایران، کارکنان این مکان دیپلماتیک از بصره به منطقه‌ای امن منتقل شده بودند. در همین چارچوب برخی از رسانه‌های عراقی و منطقه مدعی شدند که داعش مسئولیت حمله به کنسولگری ایران در عراق را برعهده گرفته است در حالی که هیچ کدام از رسانه‌های نزدیک به داعش چنین خبری را تایید نکردند.
ساعاتی پس از این حمله بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک موضع‌گیری رسمی اظهار کرد: متأسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد. البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم.

اجرای مقررات منع آمد و شد در بصره - اسپوتنیک ایران
اجرای مقررات منع آمد و شد در بصره

احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفت:این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند. مسئولیت جبران تمامی خسارت‌های مادی و معنوی وارده به کنسولگری ایران در بصره بر عهده دولت عراق است.
پس از احضار شبانه سفیر عراق در ایران در روز جمعه و رساندن مراتب اعتراض ایران به ایشان،صبح شنبه دفتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در این بیانیه اعلام کرد که از حمله و تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره از سوی اعتراض‌کنندگان این شهر متأسف هستیم و از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند و فرصت را به دشمن ندهند.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز با صدور دستوری خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسئول محافظت از نهادهای عراقی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره شده است.
اصابت خمپاره به نزدیکی کنسولگری آمریکا در بصره - اسپوتنیک ایران
اصابت خمپاره به نزدیکی کنسولگری آمریکا در بصره

نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون این کشور در واکنش به اتفاقات اخیر بصره و آتش زدن کنسولگری ایران در بصره گفت: نیروهای امنیتی در انجام وظایف خود کند عمل کردند و این امر باعث شد که گروه های تخریبی در آتش زدن مقرهای احزاب و کنسولگری ایران در بصره آزادی کامل داشته باشند.
هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در بیانیه ای مطبوعاتی افزود: تحت قانون اساسی عراق حق اعتراض مسالمت آمیز و وظیفه حفاظت از اموال عمومی و خصوصی دو کفه یک ترازو هستند.آمریکا خشونت علیه دیپلمات ها از جمله آن چه که امروز در بصره رخ داد را محکوم می کند.
ابوالفضل حسن بیگی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه گفت که حمله به کنسولگری ایران در بصره با پشتیبانی آمریکا و پول‌های عربستان با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه انجام شد تا اذهان عمومی را از این حرکت منحرف کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала