تهران شهروندان خود را از بصره فرا خواند

© AP Photo / Nabil al-Juraniتهران شهروندان خود را از بصره فرا خواند
تهران شهروندان خود را از بصره فرا خواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به دنبال بالا گرفتن تظاهرات و آتش زدن کنسولگری ایران در بصره، تهران شهروندان خود را از این شهر فرا خواند.

به گزارش اسپوتنیک، سفیر ایران در بغداد روز جمعه گفت که تهران از شهروندان خود در بصره عراق خواسته است تا بلافاصله پس از سوزاندن کنسولگری ایران در این شهر، این شهر را ترک کنند.
به گفته کانال تلویزیونی العربیه، مقامات ایران دستور دادند که مرز عبوری بین دو کشورکه در فاصله سی کیلومتری بصره واقع شده است بسته شود. از طریق این مرز، روزانه صدها کامیون با کالاهای صنعتی و خوراکی برای جنوب عراق عبور می‌کنند.
معترضان در بصره عراق، که از ابتدای هفته اعتراضات خود را شروع کرده‌اند، در روز جمعه کنسولگری ایران در این شهر را آتش زدند. روز پنجشنبه نیز تظاهرکنندگان دفاتر احزاب و جنبش های سیاسی طرفدار ایران را آتش زده بودند.
اعتراضات در بصره عراق از روز دوشنبه آغاز شده است. در طی این روزها، هزاران نفر از تظاهرکنندگان از مقامات خواستار بهبود وضعیت آب آشامیدنی و برق شده‌اند و تظاهرات در ادامه به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد. روز سه شنبه و چهارشنبه، تظاهرکنندگان عصبانی ساختمانهای اداری و شهری استان را آتش زدند. واحدهای ارتش که برای احیای نظم در شهر دستور داشتند، در زمان مقابله با تظاهرات، از گاز اشک آور و سلاح گرم استفاده کردند. همچنین گزارش شده است که تظاهرکنندگان کار بندر امم قصر، واقع در نزدیکی بصره را به حالت معلق درآوردند.
مقتدی الصدر، رهبر مذهبی محبوب شیعه، روز پنج شنبه از مجلس خواست تا جلسه اضطراری در مورد مسائل بصره را قبل از یکشنبه برگزار کند. تظاهرات در عراق در روز 8 ژوئیه در بصره آغاز شد و بعدا به سایر استان های جنوب کشور گسترش یافت. تظاهرکنندگان از مقامات خواستند تا قطعی های برق و آب را به پایان برسانند. وضعیت بعلت دمای 50 درجه ای در استان های جنوبی این کشور تشدید شده است. خواسته های معترضین توسط علی السیستانی ،بالاترین مقام معنوی شیعیان عراقی نیز حمایت شد.
دولت برای تامین خواسته های معترضان، یک کمیسیون ویژه راه اندازی نموده و به ساکنین بصره اختصاص 2 میلیارد دینار (حدود 17 میلیون دلار) برای کارهای مرتبط با احیای سیستم تامین آب آشامیدنی و برق را وعده داده است. همچنین مقامات وعده داده اند 10،000 شغل برای ساکنین استان ایجاد کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала