عدم پایبندی آمریکا به قطعنامه های شورای امنیت

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا
آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن به توافقنامه های بین المللی پایبند نیست.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به خبرهای رسانه ها، آمریکا در ماه سپتامبر ریاست شورای امنیت را عهده دار می شود.

آمریکا تا کنون از پیمان آب و هوایی پاریس، توافق ترانس پاسفیک، پیمان نفتا خارج شده و به اعمال تعرفه های تجاری روی آورده و از توافق هسته ای ایران، یونسکو خارج شده است. بدهی این کشور به سازمان ملل افزایش یافته است. خروج آمریکا از شورای عالی حقوق بشر را نیز نمی توان به سادگی کنار گذاشت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا علاقه ای به ماندن این کشور در پیمان های جهانی و چند جانبه گرایی در مدیریت جهانی ندارد.

 هشتم ماه مه دونالد ترامپ در اقدامی یکجانبه و بدون ارائه مستندات لازم، اعلام کرد دیگر در توافق هسته ای سال 2015 که بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو 1+5 منعقد شده بود، باقی نخواهد ماند. توافقی که قطعنامه 2231 شورای امنیت هم آن را تایید و از همه طرف ها و سایر کشورها خواسته بود تا در اجرای این توافق همکاری کنند.

وزیر خارجه آلمان، آمریکا را به مار بوآیی تشبیه کرد - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه آلمان، آمریکا را به مار بوآیی تشبیه کرد

این درحالی بود که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به عنوان متحدان قدیمی ایالات متحده، روسیه و چین از این توافق حمایت کرده و خواستار تداوم آن بودند. در این ارتباط امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز به واشنگتن سفر کردند و سعی داشتند تا ترامپ را برای ماندن در این توافق مجاب کنند اما این بار هم یکجانبه گرایی ترامپ و اطرافیان جنگ طلب وی که متاثر از رهنمودهای صهیونیست ها و دلارهای سعودی بودند، خط بطلانی بر دستاورد دیپلماسی چند جانبه گرایی و قطعنامه شورای امنیت کشید و نشان داد این قطعنامه ها فقط در جایی اعتبار دارند که منافع کاخ سفید نشین ها را تامین کنند.

همه این مسایل و دست پیدا و پنهان آمریکا در همه درگیری های منطقه ای و جهانی این گفته جان لیمبرت دیپلمات پیشین آمریکا را تایید می کند که گفته بود:« سیاست خارجی دولت ترامپ بر اساس زورگویی و پایمال کردن پیمان های بین المللی تعریف شده است از این رو، ریاست آمریکا بر شورای امنیت سازمان ملل توجیهی ندارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала