برجام بدون آمریکا هم کار می‌کند

© AFP 2023 / John Macdougal برجام بدون آمریکا هم کار می‌کند
برجام بدون آمریکا هم کار می‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه اسبق آمریکا، پایبندی ایران به برجام را بی سابقه در جهان دانست.

به گزارش اسپوتنیک، جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه «سی. بی. اس» ، در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترامپ برجام را «بدترین توافق» توصیف کرده، گفت: «بله، اما گفتن این حرف باعث نمی‌شود که واقعا اینطور باشد. این توافقنامه از منظر بازرسی‌ها، پاسخگویی و آنچه ایران باید انجام می‌داد، سختگیرانه‌ترین توافق بود و برای مدتی طولانی‌تر از هر توافقنامه هسته‌ای روی کره زمین، بیشترین شفافیت را ایجاد می‌کرد. هیچ کشوری، آن کاری را که ایران کرده تا به این [برجام] پایبند باشد، انجام نداده است.
کری همچنین افزود: اما با کنار رفتن [آمریکا]، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا همگی دارند تلاش می‌کنند که این توافقنامه را حفظ کنند. تنها ایالات متحده، تنها دونالد ترامپ، کنار رفت. بنابراین، فکر می‌کنم که کارشناسان درک می‌کنند. وزارت دفاع، وزیر دفاع او، معتقد بودند که او باید این [برجام] را حفظ کند. وزیر خارجه‌ای که او از شرش خلاص شد، معتقد بود که باید این [برجام] را حفظ کرد. آدم‌های اطلاعاتی او هم معتقد بودند که باید حفظش کرد. واقعیت این است که این توافق دارد کار می‌کند و بدون ایالات متحده هم دارد کارش را می‌کند.
در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم ها ی این کشور علیه تهران را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала