سیستم مالی جدید اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا

© Sputnik / Alexey Vitvitskyسیستم مالی جدید اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا
سیستم مالی جدید اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلمان و فرانسه قصد دارند بر روی یک سیستم پرداخت مالی جداگانه برای مقابله با تحریم های آمریکا استفاده کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، آلمان و فرانسه اعلام کردند که می خواهند بر روی یک سیستم پرداخت مالی برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران کار کنند.

برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه گفت: ما، به همراه آلمان، مصمم هستیم روی یک سیستم تامین مالی مستقل کار کنیم تا قربانی تحریم های فرامرزی آمریکا نشویم. این سیستم تامین مالی، «اروپایی یا فرانسوی-آلمانی» خواهد بود. من می خواهم که اروپا یک قاره مستقل باشد، نه رعیت دیگران. منظور این است که باید ابزارهای تامین مالی کاملا مستقل داشته باشیم؛ چیزی که امروز وجود ندارد. استفاده از «بانک سرمایه گذاری اروپا» به عنوان «کانال مالی» اقدامی «بسیار پیچیده» خواهد بود. دولتهای آلمان و فرانسه درحال مذاکره با بانک های مرکزی خود هستند تادر سیستم مالی جدید نقش داشته باشند. اگر بخواهیم که یک ابراز واقعا مستقل ایجاد کنیم باید همه گزینه ها را بررسی کنیم. لومر قرار است که روز چهارشنبه در پاریس با همتای آلمانی خود «اولاف شولتس» دیدار کند.


هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا تلاش می کند تا از روابط اقتصادی خود با ایران حمایت کرده و کانال های پرداخت مالی را باز نگه دارد. ماس بار دیگر بر ایجاد سیستم های بین المللی پرداخت مالی مانند سوئیف که استقلال بیشتری در مقابل آمریکا داشته باشند، تاکید کرد. وی گفت که هنوز خیلی از سوال های بسیار دشوار در مورد جزئیات سیستم های پرداخت مالی احتمالی پاسخ داده نشده است. تحریم های آمریکا علیه ایران و اقداماتی که واشنگتن علیه چین، روسیه و ترکیه انجام داده است به کسب و کارهای اروپایی ها ضربه می زند. ما باید واکنش نشان داده و خودمختاری و استقلال اروپا در حوزه های تجاری، اقتصادی و سیاست های مالی را تقویت کنیم.


کریستیافریلند، وزیرامورخارجه کانادا نیز گفت که کشورش برای حفظ نظم جهانی چندجانبه تلاش می کند. ما به روشنی به آمریکایی ها گفتیم که از نظر ما خروج از توافق هسته ای با ایران یک اشتباه بود.
وی همچنین خواستار «تقویت خودمختاری اقتصادی اروپا از طریق ایجاد کانال های پرداخت مالی مستقل آمریکا و یک صندوق مالی اروپا جدا از سوئیفت» شد تا بتوان برجام را حفظ کرد.
ماس تاکید کرد که «آمریکا چیزی بیشتراز ترامپ است» و«اختلاف جاری در دو سوی آتلانتیک فرصتی تاریخی برای بازتعریف نقش اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.»

ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و چندی پیش دور اول تحریم ها را علیه ایران بازگرداند. قرار است که ماه نوامبر دور بعدی تحریم ها علیه ایران اعلام شود.
تصمیم ترامپ در مورد خروج از برجام و بازگشت تحریم های آمریکا با مخالفت شدید اروپایی ها و سایر کشورها مواجه شد. اروپایی اعلام کردند که با به روز کردن «قانون انسداد» از شرکت های اروپا که به همکاری تجاری با ایران ادامه می دهند، در مقابل تحریم های واشنگتن حمایت خواهند کرد.

همچنین قرار است که اروپا بسته اقتصادی تازه ای برای جبران خسارت ناشی از خروج آمریکا از برجام ارائه دهند.

ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد.

تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصدارد اقداماتی را در برابر کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. بقیه تحریم های آمریکا از 5 نوامبر اجرا خواهند شد.

در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم ها ی این کشور علیه تهران را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در زمان خروج آمریکا از برجام تقریبا 100 شرکت خارجی از خاتمه فعالیت خود در ایران خبر داده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала