آیا عربستان، نخستین زن شیعه فعال سیاسی اش را با شمشیر اعدام کرده است؟ + عکس

© REUTERS / Ahmed Jadallahآیا عربستان، نخستین زن فعال سیاسی اش را با شمشیر اعدام کرده است؟ + عکس
آیا عربستان، نخستین زن فعال سیاسی اش را با شمشیر اعدام کرده است؟ + عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسراء الغمغام، نخستین فعال سیاسی زن در عربستان سعودی از سال 2015 در زندان به سر می برد، برخی رسانه ها می گویند، این زن صبح دیروز با شمشیر اعدام شده است.

به گزارش اسپوتنیک، بسیاری از فعالان حقوق مدنی و سازمان های حقوق بشر در عربستان سعودی خواستار جلوگیری از مجازات اعدام برای اسراء الغمغام، فعال حقوق بشر در این کشور می باشند. اسراء در سال 2015 دستگیر شد، سپس به اعدام محکوم می شود. اگر وی اعدام شود، این اولین بار است که عربستان مجازات اعدام را برای یک زن فعال سیاسی اجرا می نماید.
روزنامه القدس العربی اعلام کرد که اسراء الغمغام، در دسامبر 2015 به دلیل "فعالیت های ضد حکومتی" دستگیر شده است. او 32 ماه است که بازداشت شده است اما اخیرا دادگاه تخصصی کیفری در ریاض وی را به اعدام محکوم کرده است. سازمان اروپایی-عربستانی حقوق بشر سازمان ملل متحد (ESOHR) حکم این دادگاه را که مسئول اجرای قانونی ضد تروریسم است را پیگیری می نماید.
بسیاری از رسانه های خبری گزارش کرده اند که اسرا الغمغام اعدام شده است، اما این گزارش ها هنوز به طور رسمی تایید نشده است.
سازمان اروپایی-عربستانی حقوق بشر سازمان ملل متحد (ESOHR) روز 15 اوت گفت:"حکم دادستانی عمومی برای حکم اعدام برای این بازداشت شدۀ یک نشان خطرناک است که نتیجه دادگاه منجر به مجازات اعدام خواهد شد. زیرا سیستم عربستان فرآیند مستقلی نیستند و به طور مستقیم نیاز تایید نظر پادشاه سلمان دارند… محاکمه اسرا ناعادلانه است و به عنوان "محاکمه نمایشگاهی" محسوب شود. "

این فعال اهل قطیف (شرق) عربستان، یک شهر بندر در استان شرقی عربستان سعودی است و در طول اعتراضات بهار عربی در سال های 2011 و 2012، در تظاهرات بر علیه دولت حضور پیدا می کند. مقامات عربستان سعودی با اعتراض های گسترده ای که در استان شرقی شیعه نشین انجام می دهند ده ها تن از فعالان را کشته یا دستگیر و اعدام می کنند. این اعتراضات تا سال 2014 ادامه داشت.
در این تظاهرات اسرا الغمغام "خواستار تامین حقوق بنیادی و اساسی مدنی و سیاسی شهروندان عربستان مانند تشکیل جلسات صلح آمیز و آزادی حق بیان، خواستار آزادی زندانیان وجدان و مدافعان حقوق بشر و ابراز نظر های صلح آمیز در رسانه های اجتماعی می شود. همسر وی موسی الهاشم ' به اتهام شرکت در راهپیمایی های سیاسی نیز در سال 2015 دستگیر می شود.
قمغام در طی 32 ماه در بازداشت هیچ گونه تماسی با دنیای خارج نداشت. او تنها یک وکیل داشته است.

فعالان حقوق بشر در طی گزارش هایی به سازمان ملل بارها خواستار جلوگیری از اعدام این زن شده اند. ' معقلی الرای ' در توئیتر خود نوشت: حکومت عربستان آماده اجرای اعدام برخی فعالان حقوق بشری از جمله الغمغام و الهاشم است".
علی الاحمد، مدیر موسسه امور خلیج فارس در گفتگوی روز دوشنبه به اسپوتنیک گفت:"او (خانم اسرا) فردی بود که از اعتراضات پشتیبانی می کرد. شاید او همانند ما مخالفت می کرد. اما دولت عربستان سعی می کند با زندانی کردن وی، پیامی برای ما ارسال کند مبنی بر اینکه هیچ کس، زن یا مرد، برای او فرق ندارد".

مجازات های عجیب مخصوص عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
مجازات های عجیب و غریب مخصوص عربستان سعودی

در رسانه های خبری ویدئویی مبنی بر لحظه مرگ اسرا با شمشیر منتشر شده است، برخی از کاربران این ویدئو را به اعدام شخص دیگری منسوب می دهند. از سوی دیگر یک فایل صوتی از فردی را منتشر کردند که با لهجه سعودی می گوید: گردن او را من با شمشیر زدم.
طبق گفته سازمان عفو بین الملل، عربستان سعودی، سومین میزان اعدام ها را در سال پس از چین و ایران دارد. در سال 2017 نزدیک به 150 نفر در عربستان اعدام شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала