کشف رمز تابوت سیاه مصر باستان

© Sputnik / Kseniya Nikolskaya /  مراجعه به بانک تصاویر کشف رمز تابوت سیاه مصر باستان
کشف رمز تابوت سیاه مصر باستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هویت مردگان تابوت گرانیتی سیاه 2000 ساله در مصر کشف شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت میراث باستانی مصر، دانشمندان در شهر اسکندریه موفق به کشف هویت تابوت دان قدیمی کشف شده در ماه ژوئیه سال جاری شدند.

در اوایل ماه ژوئیه، در منطقه  اسکندریه، مصر، در عمق پنج متر یک تابوت دان غول پیکر از گرانیت سیاه و سفید با قدمتی بیش از دو هزار سال یافت شد. مقامات مصری تابوت را باز کرد و سه مومیایی آسیب دیده از آب و خاک را در آن یافتند. احتمالا این تابوت ها  در قرن چهارم قبل از میلاد ساخته شده اند.

به نقل از وزارت میراث باستانی مصر، جنسیت و سن تقریبی کسانی که در این تابوت دان دفن شده اند به شرح زیر است: دو مرد (اولین: 35-39 سال، قد 160-165،5 سانتی متر و دومین مرد: 40-44 سال، بدن بزرگ و تنمومند با قد 179-184،5 سانتی متر بود) و یک زن (20-25 سال، قد 160 تا 164 سانتیمتر) بود.

تابوت دان، یکی از انواع نگهدارنده‌های جسد است که معمولاً از جنس سنگ ساخته می‌شود و گاه در سطح بیرونی یا درونی آن تزئینات ویژه‌ای نیز حکاکی می‌شود. از تابوت دان برای نگهداری اجساد فرعون ها استفاده می شد.

پیش از این، مصطفی الوزیری،رئیس اداره آثار باستانی مصردر این زمینه گفت: جمجمه یکی از مومیایی ها شکسته است و احتمالا این مومیایی متعلق به یک مرد جنگجو است. الوزیری همچنین اضافه کرد که مومیایی های یافت شده متعلق به خانواده برجسته ای نیستند.

همچنین اشاره شده است که مومیایی داخل تابوت به علت نشت آب به داخل آن صدمات جدی دیده است و قبل از باز کردن آن،سقف تابوت را کمی به منظور خروج گازهای سمی انباشته شده در آن باز کرده اند.

کشف راز چندین قرنی اجساد مومیایی شده مصر باستان - اسپوتنیک ایران
کشف راز چندین قرنی مومیایی های مصر باستان

کشف این تابوت در اسکندریه، شایعات فراوانی در مورد افرادی که در آن هستند را به وجود آمده است. این تابوت گرانیتی که وزن آن حدود 30 تن است دارای رنگ سیاه است و همچنین ابعاد بزرگی(طول 265 سانتیمتر،ارتفاع 185 سانتیمتر و عرض 165 سانتیمتر) دارد. پس از پیدا شدن این تابوت تصور می شد که در آن مومیایی اسکند مقدونی، که هنوز قبر او پیدا نشده است، دفن شده است. همچنین غارت نشدن این تابوت ها بعلت شر نهفته در آن ها گمانه زنی می شد، اما محققان مصر این فرضیه ها را رد کردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала