عواقب امتناع ترکیه از استفاده از دلار

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر عواقب امتناع ترکیه از استفاده از دلار
عواقب امتناع ترکیه از استفاده از دلار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از دلایل اصلی تضعیف لیر، تردید سرمایه گذاران در استقلال بانک مرکزی ترکیه در براب رادوغان است و ضمنا درگیری آنکارا و واشنگتن وضع را وخیم تر می سازد و در این رابطه ترکیه تهدید کرده از استفاده از دلار در معاملات مالی و تجاری خود امتناع ورزد.

به گزارش اسپوتنیک، آلکساندررازوایف، کارشناس مالی با نفوذ روسیه ضمن صحبت درباره این مسئله خاطرنشان کرد ایده دست برداشتن از دلار ایده جدیدی نیست و تقریباً بلافاصله پس از کودتای نافرجام تابستان 2016 در ترکیه مطرح شده است.
کارشناس روس گفت: "این تدبیر مسلما از روی اجبار صورت می گیرد. آخر در شرایط موانع تجاری و تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا باید تجارت آزاد ورقابت را فراموش کرد. همجنین اینکه آنکارا، مسکو و تهران در خاورمیانه باهم متحد هستند، واشنگتن را به شدت عصبانی می کند. اگر تصمیم اروغان اجرا شود، این گرایش جدیدی در جهان شده و دیگر کشورها نیز به تدریج از دلار صرفنظر کرده و به استفاده از ارزهای دیگر رو خواهند آورد. احتمالاً روسیه و عربستان نیز اصلاحاتی را در اوپک انجام داده و در محاسبات خود بجای دلار از سبد چند ارزی استفاده خواهند کرد که از جمله روبل روسیه را در بر خواهد گرفت ".
گفتنی است روابط ترکیه و آمریکا به دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر افزایش حقوق گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه که منجر به افت شدید لیر شد و همچنین دستگیری اندرو برانسون، کشیش آمریکایی توسط پلیس ترکیه رو به تیرگی نهاد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала