لاوروف: نتایج نشست کنواسیون دریای خزر، یک "رکورد" بود

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف: نتایج نشست کنواسیون دریای خزر، یک "رکورد" بود
لاوروف: نتایج نشست کنواسیون دریای خزر، یک رکورد بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه، مذاکرات 22 ساله و امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را بی سابقه دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنان سرگی لاوروف، امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و همچنین امضای تعدادی از موافقتنامه های بین دولتی، یک رکورد بی سابقه برای تمامی کشورهای مذکور محسوب می گردد.

دریای خزر در انتظار پروژه های جدید - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
دریای خزر در انتظار پروژه های جدید
گفتنی است در تاریخ 12 آگوست، رهبران پنج کشور دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان) کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را امضا کردند.

سرگی لاوروف پس از امضای این کنوانیسیون گفت: "روسای جمهور 5 کشور در طی مصاحبه های خود با رسانه ها، این مذاکرات را بسیار ارزشمند برآورد کردند. این سخنان نشان از یک واقعه "تاریخی" دارد. این اغراق نیست. این مذاکرات تقریبا" 22 سال طول کشید و بسیار سخت بود. این مذاکرات تقریبا 22 سال طول کشید، این خیلی سخت بود.

به گفته لاوروف، مسئله تعیین وضعیت حقوقی در دریای خزر یک تصمیم مهم بود و در نتیجه پایه های لازم برای هماهنگی دیگر مسائل حل نشده وجود دارد.

لاوروف در ادامه افزود که توافقنامه های بین دول در امور تجارت و همکاری اقتصادی و حمل ونقل، موافقت نامه بین المللی در خصوص حوادث دریای خزر و سه پروتکل بین المللی — در مبارزه با تروریسم، سازماندهی جنایات و همکاری در امور گمرکی از دیگر نتایج این نشست بود و نتایج این نشست را یک رکورد تاریخی دانست.

کنوانسیون دریای خزر، اقتصاد ایران را تقویت می کند - اسپوتنیک ایران
کنوانسیون دریای خزر، اقتصاد ایران را تقویت می کند

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: اجلاس سران 5 کشور دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان) از اهمیت فوق العاده تاریخی برخوردار است. این کنوانسیون عدم حضور نیروهای خارجی را در دریای خزر تضمین می کند.

این سند یادآور می شود که حمل و نقل، ماهیگیری و تحقیقات علمی در این دریا باید مطابق قوانین مورد توافق طرفین باشد. این کنوانسیون، عدم حضور نیروهای نظامی خارجی را در این دریا تصویب می کند. براساس این کنوانسیون، پنج کشور ساحلی دریای خزر مسئول حفظ امنیت دریایی و مدیریت منابع آن هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала