تهدید توقف تحویل موتور موشکی روسیه به آمریکا

© Flickr / Bernt Rostadناسا
ناسا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناسا به تهدید روسیه واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، جیم برایدنستین مدیر ناسا در مصاحبه با «سی-اسپان»، توقف احتمالی تحویل موتور «ار دی-180»  روسی به آمریکا را مورد تفسیر قرار داد.

به گفته وی، آمریکا سعی می کند به وابستگی خود به موتورهای روسی پایان بدهد. در عین حال ریاست ناسا به نقش مهم تعامل روسیه و آمریکا در فضا اشاره کرد. وی متذکر شد که با وجود وخیم شدن کلی مناسبات، گفتگو بین دو کشور در این زمینه ادامه دارد.

برایدنستین این نوع شرایط را امکان خاصی برای ناسا نامید و ابراز امیدواری نمود که همکاری و مشارکت با روسیه ادامه یابد و دیدار آتی خود با دمیتری راگوزین  ریاست « روس کوسموس» را مورد تأیید قرار داد.

موتور «ار دی-180»  در اولین سطح موشک «اطلس5» آمریکا کار می کند.

در سال 1997 مسکو و واشنگتن موافقت نامه ای تقریبا به ارزش میلیارد دلار برای تحویل 101 موشک «ار دی-180» به امضا رساندند.

دو سال پیش کنگره آمریکا استفاده از آنها پس از سال 2019 را ممنوع کرد اما بعدا این ممنوعیت را لغو کرد، زیرا مشخص شد که آمریکا طی 3 سال آینده نمی تواند موتورهای خود را بسازد.  بلافاصله پس از لغو ممنوعیت شرکت آمریکایی «یو ال ای» به درخواست پنتاگون ساخت 20 موتور «ار دی-180» را به شرکت «انرگو ماش» روسیه سفارش داد. استفاده از این موتورهای موشکی احتمالا تا سال 2028 ادامه خواهد یافت.

روسیه بعلاوه موتور موشکی «ار دی-180» موتور «ار دی-181» را نیز به آمریکا تحویل می دهد. این سفارشات در چارچوب قرارداد امضا شده در دسامبر سال 2014 با شرکت Orbital ATK آمریکا  تحویل داده می شوند که برای موشک حامل آمریکایی «آنتارس» مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала