سران 5 کشور دریای خزر، کنوانسیون حقوقی را امضا کردند+ویدیو

© Sputnik / Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر سران 5 کشور دریای خزر، کنوانسیون حقوقی را امضا کردند
سران 5 کشور دریای خزر، کنوانسیون حقوقی را امضا کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سران 5 کشور دریای خزر، کنوانسیون حقوقی را امضا کردند، کار بر روی این کنوانسیون 22 سال زمان برد.

به گزارش اسپوتنیک، رهبران پنج کشور دریای خزر کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را امضا کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: اجلاس سران 5 کشور دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان) از اهمیت فوق العاده تاریخی برخوردار است. این کنوانسیون عدم حضور نیروهای خارجی را در دریای خزر تضمین می کند.

امضای این سند 22 سال به دلیل اختلافات اساسی میان کشورهای دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان) ادامه داشت و امروز با توافق 5 کشور ساحلی دریایی خزر این سند امضا شد.

این سند یادآور می شود که حمل و نقل، ماهیگیری و تحقیقات علمی در این دریا باید مطابق قوانین مورد توافق طرفین باشد.

این کنوانسیون، عدم حضور نیروهای نظامی خارجی را در این دریا تصویب می کند. براساس این کنوانسیون، پنج کشور ساحلی دریای خزر مسئول حفظ امنیت دریایی و مدیریت منابع آن هستند.

مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر تقریبا بعد از فروپاشی شوروی سابق آغاز شد، اما در ابتدای کار، مذاکراتی روی متن واحدی صورت نمی‌گرفت. قبل از آن ایران و شوروی از این دریا به صورت مشاع استفاده می‌کردند، هر چند که در عمل شوروی با استفاده از قدرت خود در این زمینه و میزان بهره‌مندی، حوزه مربوط به ایران را که می‌بایست عرفا یا عملا 50 درصد می‌بود را کمتر می‌کرد. اما در کل در موافقنامه با شوروی و در موافقتنامه‌های بعدی تا کنون درصد یا عددی ناظر به سهم یا حدود ایران نوشته نشده است. مذاکرات در این زمینه زمانی جدی‌‌تر شد که در حدود سال 1996 میلادی گروهی تشکیل شد که وظیفه آن تدوین رژیم حقوقی دریای خزر بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала