هشدار شدید اردوغان به آمریکا

© AFP 2023 / Adem Altanهشدار شدید اردوغان به آمریکا
هشدار شدید اردوغان به آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس‌جمهور ترکیه در حالی که تنش‌های کشورش با آمریکا ادامه دارد، هشدار داد: "اقدامات یکجانبه آمریکا ما را مجبور می‌کند به دنبال دوستان و متحدان دیگر برویم».

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور ترکیه این هشدار را در مطلب در روزنامه امریکایی نیویرک تایمز مطرح کرده است.
او مطلب خود را با یادآوری این نکته آغاز می‌کند: «در شش دهه گذشته ترکیه و آمریکا شرکای استراتژیک و متحدان عضو ناتو بوده‌اند و کشورهایمان برای مقابله با چالش‌های مشترک در دوران جنگ سرد و پس از آن، دوشادوش یکدیگر قرار گرفتند».
به نوشته اردوغان، طی سال‌های طولانی و هر وقت که آمریکا به کمک نیاز داشته، ترکیه به ایالات متحده کمک کرده است.
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین مثال‌هایی از کمک‌های ترکیه به آمریکا در دوره جنگ سرد، پس از آن و به ویژه پس از حملات 11 سپتامبر 2001 مطرح کرد.
اردوغان سپس تصریح کرد: «با این حال، آمریکا بارها و مرتب در فهم و احترام گذاشتن به نگرانی‌های مردم ترکیه ناکام مانده است و در سال‌های اخیر، مشارکت ما مورد آزمون اختلاف‌نظرها قرار گرفته است و متاسفانه تلاش‌ها ما برای معکوس کردن این روند خطرناک، به جایی نرسیده است. اگر آمریکا شروع به احترام گذاشتن به حاکمیت نکند و ثابت نکند که متوجه خطراتی است که ملت ما با آن مواجه است، مشارکت ما می‌تواند در معرض خطر باشد».
رئیس‌جمهور ترکیه از جمله به کودتای نافرجام 2016 در کشورش اشاره کرد و باز هم از واشنگتن به دلیل پناه دادن به «فتح‌الله گولن» و عدم استرداد او به ترکیه انتقاد کرد؛ کسی که آنکارا او را عامل کودتا می‌خواند.
یادآور می شود در رابطه با تشدید درگیری ترکیه و امریکا به خاطر امتناع آنکارا از آزاد کردن اندریو برانسون، کشیش امریکایی زندانی که به عضویت در یک گروه تروریستی متهم شده، اخیراً نرخ برابری لیر ترکیه نسبت به دلار به شدت سقوط کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала