عربستان، بیمارهای خود را از کانادا فراخواند

© AP Photo / Hassan Ammarعربستان، بیمارهای خود را از کانادا فراخواند
عربستان، بیمارهای خود را از کانادا فراخواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی تیرگی روابط عربستان و کانادا، ریاض تمام برنامه های پزشکی شهروندان خود در کانادا را متوقف کرده و همه بیماران خود را در سایر کشورها انتقال می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های سعودی، فهد بن ابراهیم التمیمی نماینده وزارت بهداشت عربستان سعودی در امریکا و کانادا گفت که ریاض تمام برنامه های طبی در کانادا را متوقف کرده و همه بیماران خود را در سایر کشورها انتقال می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، در پی تیرگی روابط عربستان و کانادا، وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از بیانیه های دیپلمات های کانادایی، سفیر خود را در اوتا را فراخواند و همچنین سفیر کانادا را در ریاض را به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کرد و از وی خواسته شد تا در مدت 24 ساعت خاک کشور عربستان را ترک کند.
از سوی دیگر، عربستان سعودی اعلام کرد که تمام معاملات جدید و تجارتی سرمایه گذاری را متوقف می کند و برنامه های آموزشی مشترک با کانادا متوقف کرده و دانشجویان سعودی باید دوباره به کشور می طلبد.
پس از آنکه کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا نسبت به بازداشت سمر بدوی فعال حقوق زنان در عربستان واکنش نشان داد و اعلام نگرانی عمیق نموده و خواستار آزادی وی شد، وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که سفیر خود را از کانادا فرامی خواند.
دیر تر به نوشته روزنامه «گلوب اند میل»،عربستان سعودی از انجماد تمام معاملات تجاری و سرمایه گذاری با کاناداد خبر داد.
نیویورک تایمز نوشت:«این ژست عربستان گواه آن است که با وجود اینکه ولیعهد محمد بن سلمان به عنوان اصلاح طلب معروف است، اما او نیز برای دادن پاسخ به هر چیزی که تهدیدی برای قدرت و اعتبار او باشد چه در داخل و یا خارج از کشور آماده است».

اثر جانبی: چرا رسوایی دیپلماتیک میان کانادا و عربستان سعودی رخ داد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا مشکل دیپلماتیکی میان کانادا و عربستان سعودی رخ داد؟

تنش میان اوتاوا و ریاض در حالی شکل گرفته است که در میان ۹ کشور عربی عربستان بزرگترین شریک تجاری کانادا محسوب می شود که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ تجارت میان دو کشور بیش از دو برابر رشد داشته است. از سوی دیگر کانادا یکی از تامین کنندگان سلاح برای سعودی است و به نظر می‌رسد با تنش‌هایی که پیش آمده است طرفین دوره‌ای از افول در روابط را تجربه خواهند کرد. در عین حال، ایالات متحده از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی انتقاد کرده و از مقام‌های این کشور خواسته است فعالان مدنی بازداشت‌شده را آزاد کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала