چرا ماهی ها حس بویایی خود را از دست می دهند؟

© Sputnik / Iliya Pitalevماهی اقیانوسی
ماهی اقیانوسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سطح اسید کربنیک آب دریاها در حال افزایش است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس دیلی»، بر اساس نتایج یکی از مطالعات به علت افزایش سطح اسید کربنیک آب دریاها، ماهی ها در حال از دست دادن حس بویایی هستند.

محققان دانشگاه اکستر در انگلیس  به این نتیجه رسیدند که افزایش ناگهانی دی اکسید کربن در اتمسفر اسیدی شدن آب اقیانوس را افزایش داده است.

در فرآیند اسیدی شدن اقیانوس ها، دی اکسید کربن آزاد شده در اثر سوزاندن سوخت‌ های فسیلی در آب دریا حل می ‌شود و به تولید اسید کربنیک منجر می‌شود کهPH خاصیت اسیدی آب را تغییر می‌ دهد.

یافته های این مطالعه بسیار حائز اهمیت هستند زیرا ماهی ها برای انجام همه کار از پیدا کردن غذا و جفت گیری تا شناسایی شکارچیانی که در مجاورت آنها به سر می برند، بر حس بویایی خود تکیه دارند.

دکتر کازیما پورتئوس محقق دانشگاه اکستر که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت، گفت که مطالعه آنها اولین تحقیقی است که تاثیر افزایش دی اکسید کربن در اقیانوس را بر سیستم حس بویایی ماهی ها بررسی می کند.

در این مطالعه، محققان رفتار ماهی های جوان دریا در سطح فعلی دی اکسید کربن را با سطوحی که احتمالا در پایان این قرن وجود خواهد داشت، مقایسه کردند. پیش بینی می شود که در پایان قرن حاضر سطح دی اکسید کربن دو و نیم برابر سطح فعلی این گاز باشد.

محققان در این مطالعه متوجه تغییرات عمده در رفتار ماهی ها در آب هایی شدند که بیشترین میزان اسیدیته را دارند. این ماهی ها کمتر شنا می کنند و به نظر می رسد متوجه حضور شکارچیان نمی شوند.

بر اساس یک تحقیق دیگر دی اکسید کربن بر سیستم عصبی ماهیان نیز تاثیر دارد و پردازش اطلاعات را در مغز آنها مختل می سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала