توقف خرید نفت ایران از سوی ژاپن

© AFP 2023 / Atta Kenare توقف خرید نفت ایران از سوی ژاپن
توقف خرید نفت ایران از سوی ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه «نیکی» ژاپن امروز پنجشنبه ۲۸ تیرماه از آمادگی شرکت‌های ژاپنی برای قطع کامل واردات نفت ایران خبر داد. به نوشته این روزنامه «عرضه نفت ایران باید تا مهر ماه کاملا متوقف شود.»

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال ، روزنامه ژاپنی می نویسد کشورهای جایگزین برای تامین نفت موردنیاز ژاپن، شامل عربستان سعودی و امارات خواهند بود.
قطع واردات نفت ژاپن از ایران به دلیل اعمال تحریم‌های تازه آمریکا و تلاش این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت از ایران است.
در عین حال برخی گزارش‌ها حاکی از این است که دولت آمریکا ممکن است به برخی کشورها که مشتری نفت ایران هستند، مهلت بیشتری برای پیوستن به تحریم نفت ایران بدهد.
استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا می‌گوید با وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای متحد آمریکا درباره‌ی پیوستن به تحریم ِخرید نفت ایران، رایزنی خواهد کرد.
آمریکا تحریم هایی علیه روسیه، چین و هر کشور دیگری وضع خواهد کرد که به خرید نفت ایران بر خلاف موضع آمریکا ادامه بدهند.
وزیردارایی آمریکا در نشست کنگره این موضوع را عنوان کرد و گفت:«به اطلاع شما می رسانم که قصد داریم تحریم هایی در رابطه با نفت ایران علیه هر کشوری که آن را خریداری کند وضع کنیم از جمله چین".
قانونگذاران از وی پرسیدند که آیا «چین که آمریکا در حالت جنگ تجاری با آن کشور قرار دارد حرف وزیر دارایی را گوش خواهد داد؟» آنها یادآور شدند که چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است. وزیر دارایی در پاسخ گفت:«تکرار می کنم، ما علیه هر کشوری که نفت ایران را خریداری کند —چین، روسیه، کشورهای اروپایی و بقیه کشورها — تحریم هایی وضع خواهیم کرد".

ادامه تلاش های واشنگتن برای وارد کردن فشار بر تهران - اسپوتنیک ایران
ادامه تلاش های واشنگتن برای وارد کردن فشار بر تهران

تلاش آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران در رابطه با خروج این کشور از توافق هسته ای برجام است.
در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را و احیای سیاست اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی به جای برجام نیز اشاره نمود.
روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خاطرنشان شاخت خروج امریکا از برجام جهانیان را از یکی از مهم ترین وسایل برای منع گسترش سلاح هسته ای محروم می سازد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در هر ده گزارش خود تاکید کرده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала