نشست خبری روسای جمهور ایران و اتریش

© AP Photo / Ronald Zakنشست خبری روسای جمهور ایران و اتریش
نشست خبری روسای جمهور ایران و اتریش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور اتریش گفت: اتریش متأسف است از اینکه ایالات متحده از قرارداد برجام خارج شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ایران، حسن روحانی،رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با الکساندر فندر بلن،رئیس جمهور اتریش،با تشکر از استقبال گرم اتریش از هیات عالیرتبه ایرانی در وین و با اشاره به اینکه امروز گفت وگوهای بسیار صمیمانه، خوب و سازنده‌ای داشتیم، گفت: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است. روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است.

روحانی اظهارداشت: در مذاکرات امروز بر این نکته تأکید کردیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند چرا که این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است. خرسندم به دو کشوری مسافرت کرده ام که تأثیرگذار در توافق برجام و میزبان مذاکرات بودند تا توانستیم به موفقیت دست یابیم.

دکتر روحانی مسایل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت وگو با مقامهای اتریشی بیان کرد و گفت: درهمین ارتباط در خصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه ، لزوم کمک رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی ، گفت و گو کردیم.

رئیس جمهور اتریش نیز با اشاره به برجام هیچ وقت براین اساس نبوده که تمامی مشکلات را حل کند و به اعتقاد وین ، تنها پنجره ای را برای رسیدگی به دیگر مشکلات گشوده است، گفت: ما در گفت و گو با رئیس جمهور ایران درباره طیف گسترده ای از مسایل دوجانبه و منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر کردیم.

فندر بلن تصریح کرد: اتریش متأسف است از اینکه ایالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اینکه بخواهند مجدداً تحریم‌هایی را وضع کند که نه تنها شامل تحریم‌های ابتدایی بلکه شامل تحریم‌های ثانویه هم می‌شود که شامل اتریش نیز خواهد شد. این تحریم‌های ثانویه که به اعتقاد ما و کمیسیون اتحادیه اروپا ، فرامرزی است، ناقض حقوق انسان‌هاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала