پیش بینی دانشمندان از یک فاجعه آب و هوایی اجتناب ناپذیر

© Sputnik / Alexander Liskinپیش بینی دانشمندان از یک فاجعه آب و هوایی اجتناب ناپذیر
پیش بینی دانشمندان از یک فاجعه آب و هوایی اجتناب ناپذیر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حتی با وجود توافقنامه پاریس، که بر طبق آن میانگین دمای زمین نباید بیش از 1.5 درجه افزایش یابد، تغییرات آب و هوایی برای برخی از مناطق آسیب پذیر، همچون قطب شمال و موزون خطرناک است.

به گزارش اسپوتنیک، برخی از کارشناسان امكان تلاش برای جلوگیری از افزایش درجه حرارت زمین را با وجود اینکه "زمین یک درجه گرمتر شده است و همچنین این گرم شدن توسط اقیانوس ها ثابت نگهداری می شود، را مورد پرسش قرار داده اند.

با این حال، برخی دیگر از دانشمندان معتقدند که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می تواند مانع از افزایش درجه حرارت "دمای عقب مانده" شود.

محققان یک مدل آب و هوایی را طراحی کرده اند که با وجود تعامل بین اقیانوس و اتمسفر، چرخه کاربن و میزان انتشار دی اکسید کاربن، و احتمال دستیابی به توافقنامه پاریس ارزیابی شده و عواقب گرم شدن خطرناک زمین را برای بیوسفر تعیین می کند.

مشخص شده که کاهش رشد دمای زمین از لحاظ فنی حتی بدون محدودیت بیش از حد در انتشار گازهای گلخانه ای با احتمال 50 درصد، امکان پذیر است.

در تاریخ 8 ژوئن گزارش شد که کارشناسان هواشناسی Panel of Climate Change به این موضوع ی بردند که افزایش دما حتی تا 1.5 درجه سلسیوس نیز موجب تغییرات شدید اقلیمی، ناپدید شدن اکوسیستم های طبیعی و انقراض بسیاری از گونه های زنده خواهد شد.

بر اساس محاسبات دانشمندان، اگر این روند گرمایشی همچنان ادامه یابد، تا سال 2100، شهرهای ساحلی غرق خواهند شد و برخی از جزایر مسکونی، از جمله مالدیو نیز ناپدید خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала