هدف خروج آمریکا از برجام چیست؟

© Fotolia / Curioso Photographyهدف خروج آمریکا از برجام چیست؟
هدف خروج آمریکا از برجام چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپا امیدوار است روزنه ای برای تجارت شرکت های اروپایی باز بماند.

به گزارش اسپوتنیک، پروفسور ولادیمیر ساژین کارمند ارشد علمی انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در همایش بین المللی لوکزامبورگ در خصوص خروج آمریکا از برجام اظهار داشت که اهداف دولت دونالد ترامپ در رابطه با خروج از برجام و تخریب آن، ضربه زدن به اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا و قبل از همه فرانسه، بریتانیا و آلمان است.

وی در این رابطه گفت:«هدف ضربه ترامپ به برجام بدون شک اروپا نیز هست. مهمترین کشورهای اروپایی- فرانسه،بریتانیا و آلمان که در امضای برجام شرکت داشتنداز در مخالفت با سیاست ترامپ در رابطه با برجام برآمدند.

ایران با خروج از نظام تحریمی، لقمه لذیذی برای تجارت جهانی شد. تقریبا، تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی، چین و کشورهای جنوب-شرق آسیا و البته روسیه در توسعه و تکامل مناسبات اقتصادی با ایران ذینفع اند و مخالف کمپین جدید ضد ایرانی و تحریم های جدید علیه ایران هستند.

اتحادیه اروپا به حمایت از منافع شرکت های اروپایی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند ادامه خواهد داد.

یکی از گام ها در این جهت، فعال سازی «مقررات مسدودسازی» کمیسیون اروپایی به سال 1996 خواهد بود که در جواب به تحریم های آمریکا علیه ایران، کوبا و لیبی به تصویب رسید. از آنجا که سازمان های آمریکایی منافع شرکت های اروپایی را در کشورهای نامبرده تهدید کردند، سند مصوبه به شرکت ها و کارفرمایان و تاجران اتحادیه اروپا اجازه داد این تحریم ها را رعایت نکنند و اجرای تصمیمات دادگاه های خارجی که بر اساس ان ها اتخاذ شده است را ممنوع اعلام کرد.

از اینرو کشوری که با وضع تحریم ها باعث ضرر شرکت های اروپایی شده باشد باید مبالغ جبرانی پرداخت کند.

لندن، پاریس و برلین با وضعیت دشواری روبرو شده اند. از یکسو آنها باید آمریکا را قانع سازند که حداقل روزنه ای برای تجارت اروپا در ایران باز بگذارد و مقامات ایران را به خودداری از «اتمام حجت»هایی از آن نوع که چندی پیش آیت الله خامنه ای پیش کشید قانع سازند. بطور کلی سرنوشت برجام به تار مویی وصل است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала