شی جین پینگ از تحکیم همکاری با ایران صحبت کرد

© AFP 2023 / Edgar Suشی جین پینگ
شی جین پینگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین برای ادامه همکاری با ایران آماده است.

به گزارش اسپوتنیک، شی جین پینگ رئیس جمهور چین در زمان دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام نمود که کشور چین برای پیشبرد مناسبات چین-ایران و تحکیم همکاری با ایران در چارچوب  مکانیزم های چندجانبه آماده است.

شی جین پینگ افزود:«مناسبات چین- ایران از پتانسیل خوبی برای تکامل آتی برخوردار است. چین برای پیشرفت مناسبات با ایران و مشارکت استراتژیک همه جانبه آماده است».

وی متذکر شد که طرفین باید بطور مداوم سطح اعتماد متقابل استراتژیک را افزایش بدهند و به تحکیم تماس ها در همه سطوح بپردازند و در آینده به حمایت متقابل از موضوعاتی ادامه بدهند که برای هر یک از طرفین قابل توجه است.

شی جین پینگ دوباره این موضوع را مورد تأیید قرار داد که چین خواهان اجرای تمام مفاد برجام است.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (تشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала