هشدار سازمان همکاری شانگهای

© AP Photo / Elizabeth Dalzielهشدار سازمان همکاری شانگهای
هشدار سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان همکاری شانگهای درباره خطر متحد شدن گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی (داعش)* و القاعده* هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک، یوگنی سیسویف، مدیر کمیته اجرایی ساختار ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری شانگهای در همایش ضد تروریستی در شهر کراسنایارسک روسیه این هشدار را مطرح کرده و خاطرنشان ساخت که ممکن است این دو گروه شبکه متحدی را تشکیل دهند.

القاعده در تلاش است تا تروریست های داعش را جذب کند - اسپوتنیک ایران
القاعده در تلاش است تا تروریست های داعش را جذب کند

به گفته یوگنی سیسویف، تعداد زیادی از تروریست هایی که قبلا در دیگر کشورهای خاور میانه می جنگیدند، در افغانستان متمرکز شده و می خواهند به فعالیت خود ادامه دهند و در حال حاضر داعش گروه هایی را اموزش داده و به اروپا، آسیای مرکزی و جنوب شرقی و روسیه اعزام می کند.
مدیر کمیته اجرایی ساختار ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد در سال 2017 بیش از 33 هزار نفر از مردم جهان به دست تروریست ها کشته و زخمی شدند.سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای 5» است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

در تاریخ 10 ژوئیه 2015 این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و این دو کشور در کوتاه‌تر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که در ژوئیه 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید.

 

* گروه های تروریستی ممنوعه در روسیه

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала