مرد بودن چه سخت است

© AFP 2023 / Shamshahrin Shamsudinقبیله مادرسالاری در اندونزی
قبیله مادرسالاری در اندونزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کجای جهان مرد بودن خیلی سخت است؟

به گزارش اسپوتنیک، در تمام جهان زنان با شجاعت تمام برای حقوق خود مبارزه می کنند و پدرسالاری تا حدودی عقب نشینی کرده است. اما در بعضی از نقاط جهان قبایلی وجود دارند که در آنجا مردان دست کمک بسوی مدافعان حقوق بشر دراز می کنند!

در قبیله میگهالیه در شمال-غرب هند، مادرسالاری حاکم است و مردان کوچکترین حقی در زندگی ندارند. کار به جایی رسیده که جوانان حتی چند سازمان مدافع حقوق بشر مردان تشکیل دادند ولی متأسفانه یا خوشبختانه کاری از پیش نبردند.

در چین در قبیله «ماسو» در مرز با تبت، از دوران باستان مادرسالاری حاکم بوده است. هر زنی می تواند هر مردی را که بخواهد به عنوان شوهر خود انتخاب کند. هیچکس حق مخالفت ندارد. بچه ها را به نزد خویشان زن می فرستند و شوهر جدید را اغلب از خانه بیرون می اندازند، چون زن دیگر نیازی به او ندارد.

در هیمالیا نیز قبیله ای وجود دارد که زنان در آنجا حرم واقعی برای خود ترتیب می دهند. جالب آن است که مردان بومی به این وضع عادت کرده اند و شکایتی ندارند.

در اندونزی در قبیله «مینانگکابائو» تمام قدرت به زنان تعلق دارد. پسران فقط 7 سال حق زندگی در داخل قبیله را دارند و بعد به مدرسه شبانه روزی دینی اعزام می شوند. فقط در صورتی که پول کافی داشته باشند و بتوانند زندگی زن و بچه های آینده خود را تأمین کنند می توانند به خانه برگردند.

و اما در پاکستان قبیله «کلاشی» خود را اخلاف جنگجویان اسکندر مقدونی می دانند. بر طبق اسطوره ها، بخشی از سربازان مقدونی در هندوکش ساکن شدند و زنان محلی را جمع کردند و یک کشور کوچک تشکیل دادند. زندگی در «کلاشی معاصر» یادآور سرزمین موعود پسا فمینیسم است: در آن زنان می توانند شوهر و حرفه دلخواه خود را انتخاب کنند و مردان در همه چیز از همسران و دوست دختر خود حمایت می کنند!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала